Ara va de debò. Els estibadors inicien dimecres, 14 de juny una vaga de 48 hores seguides a tots els ports, després que dimarts conclogués sense acord la reunió amb la patronal Anesco, en què els treballadors van mostrar la seva disposició a avançar part de la baixada de sou del 10% a la qual es ja s’havien compromès.
Si fins ara les jornades de vaga eren de dues hores per torn, l’atur d’aquest dimecres arrencarà les 8.00 del matí si es mantindrà fins a les 8.00 hores de divendres, dia 16.
La vaga que demà comença aquest dimecres pot tenir una major incidència en l’activitat dels ports que les aturades de la passada setmana, durant els quals aquestes instal·lacions van mantenir certa operativa.
Això va ser possible perquè la convocatòria afectava només a les hores senars, cosa que va permetre a les empreses concentrar les seves tasques de càrrega i descàrrega en els períodes sense parada, i perquè es van complir tots els serveis mínims fixats pel Ministeri de Foment.
Tot i això, el Departament que dirigeix Íñigo de la Serna va xifrar els efectes de les aturades de tres dies que afectaven només el 50% de l’horari, en 36 milions. En aquestes vagues el seguiment dels treballadors es va acostar al 100% dels convocats.
La nova vaga que afectarà els ports després acabés sense acord la reunió mantinguda aquest dimarts entre els sindicats d’estibadors (Coordinadora de Treballadors del Mar, UGT, CCOO, CIG i CGT) i la patronal Anesco.
Els treballadors dels ports es mostren indignats pels canvis d’opinió expressats per la patronal. Així, el dirigent de Coordinadora, Antolín Goya, ha manifestat, en acabar la reunió la seva “sorpresa” pel fet que la patronal “no s’hagi compromès en la taula de negociació a la subrogació dels treballadors com havia anunciat dies abans que faria, a través d’un comunicat”.
La garantia d’ocupació per a tots els treballadors de l’estiba mitjançant la seva subrogació constitueix la principal reivindicació dels estibadors des que va esclatar el conflicte del sector fa ja quatre mesos, quan el Govern central va iniciar la seva reforma sota l’argument que calia adoptar la regulació del treball als ports a la normativa comunitària, cosa que implicava desregular el treballo en aquest àmbit i en la pràctica posa en perill els llocs de treball dels estibadors.
El dirigent sindical ha detallat que en la trobada d’aquest dimarts, de tres hores de durada, els sindicats han fet una nova proposta a les empreses.
Per la seva banda, la patronal Anesco, ha afirmat no poder comprometre’s a un acord fins a no sotmetre-ho a la seva assemblea, prevista per a la tarda de divendres. Cal dir que aquesta consideració l’ha feta la patronal, tot i saber que hi havia convocada vaga de tres dies a partir de dimecres. D’aquesta manera, i davant la falta d’almenys un principi d’acord, els sindicats han decidit mantenir l’aturada de 48 hores.
Reducció de salaris
Els treballadors, en la seva proposta, a més de reclamar la referida garantia per a l’ocupació, oferien com a contraprestació avançar part de la rebaixa del 10% dels salaris més alts del sector, que ja s’han compromès a assumir.
En concret, plantegen baixar fins a un 5% els sous dels estibadors d’aquelles empreses que acceptin subrogar els treballadors i participar en els Centres Portuaris d’Ocupació (CPE), les ETT en què es convertiran les SAGEP, empreses de les quals actualment depèn aquest col·lectiu.
Així mateix, els sindicats plantegen acordar un període sense conflictivitat que s’estengui fins al 30 de setembre per acabar de negociar i tancar el nou conveni, i llavors aplicar la rebaixa restant del sou del 5%.
“Es tracta de la segona ocasió en què els sindicats venim a la reunió amb una proposta”, va reivindicar el dirigent de Coordinadora. “Estem fent tot l’esforç possible per establir un marc per a l’acord”, ha assegurat.
Antolín Goya també s’ha referit al Govern central per indicar que l’actual situació de desacord i aturades no es registraria si “hagués quedat resolt el tema de la subrogació dels treballadors en el Decret Llei” aprovat al maig per reformar el sector, en comptes de “deixar-lo en mans de la negociació entre empreses i treballadors”.