D’aquí pocs dies s’encendran els llums de Nadal i començarà oficialment la campanya nadalenca, l’època de més consum de l’any, que pot representar per als comerços fins a un 25% o un 30% de les vendes anuals i pot suposar assolir els pressupostos anuals.
Enguany els comerciants es mostren molt optimistes respecte a la campanya nadalenca. Tot i que van manifestar que la tensió política d’aquests últims mesos havia produït un fre a les vendes i els feia pensar en un escenari molt dolent, finalment s’ha acabat restablint la normalitat pel que fa al consum i tornen a tenir unes expectatives molt elevades.
Així, els empresaris esperen xifres rècords de vendes aquest Nadal per diferents motius. En primer lloc, perquè tenen en compte l’increment del consum que s’ha anat produït durant l’any i, en conseqüència, esperen que aquesta tendència de creixement es mantingui. En segon lloc, perquè confien que l’auge del comerç electrònic tingui els seus fruits en aquesta època i es dispari la venda en línia.
A més, hem de pensar que el fet que cada any s’avanci més l’inici de la campanya nadalenca ha d’afavorir forçosament un augment del consum. Fa uns anys es va implantar a Catalunya i la resta de l’Estat el Black Friday, una promoció comercial provinent dels Estats Units que consistia a oferir grans ofertes l’últim divendres del mes de novembre. Aquesta promoció inicial s’ha anat modificant i adaptant als nostres costums i a dia d’avui s’ha convertit en una promoció que comença l’última setmana de novembre i que significa en realitat el tret de sortida del Nadal.
Aquest bons resultats esperats han tingut un efecte immediat: les empreses del sector han manifestat un augment de la contractació, fins i tot es parla en alguns casos d’un 12% de creació d’ocupació i d’aproximadament 22.000 nous contractes a tot l’Estat.
Malauradament, des de la UGT de Catalunya no compartim aquest entusiasme respecte a la contractació en la campanya de Nadal, principalment perquè considerem que aquestes xifres que es presenten mediàticament són enganyoses.
D’una banda, hem de ser conscients que quan les empreses anuncien aquesta gran quantitat de creació d’ocupació nova per Nadal no estan parlant de contractes temporals per a tota la campanya, sinó que en molts casos són contractes només per setmanes o, fins i tot, per dies, i majoritàriament a temps parcial. Així, les condicions de l’ocupació durant aquest dies de Nadal són un reflex de les característiques del mercat laboral actual, amb un alt nivell de temporalitat i parcialitat.
Per tant, si tots aquest contractes es traduïssin realment a contractes temporals per a tota la campanya nadalenca a jornada completa, possiblement la xifra de creació d’ocupació es reduiria a menys de la meitat.
D’altra banda, considerem que aquesta contractació és totalment insuficient tenint en compte un altre factor rellevant: s’està informant que les vendes aquest Nadal seran molt semblants a les que es van produir els anys anteriors a la crisi, però el número de treballadors i treballadores del sector és molt diferent.
Així, l’any 2008 la població ocupada al sector de comerç a Catalunya era aproximadament de 425.000 persones, en canvi actualment els treballadors i treballadores en aquest sector no arriben als 330.000. Per tant, amb aquestes dades podem extreure una ràpida conclusió: s’haurà de realitzar la mateixa càrrega de treball amb 100.000 treballadors menys.
A aquesta manca de personal hem d’afegir les condicions laborals del comerç. No ens podem oblidar que parlem d’un sector molt precaritzat, amb salaris baixos, treball en festius sense compensació, jornades irregulars, i compost majoritàriament –en un 70% del total- per dones, de les quals al voltant del 72% són mares. Circumstàncies, totes elles, que fan pràcticament impossible la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.
Per tot això, des del Sector de Comerç de la UGT de Catalunya denunciem una manca de contractació per a aquesta campanya de Nadal, tot entenent que seria necessari, d’una banda, que la creació d’ocupació equiparés el volum de treballadors i treballadores amb els que hi havia amb anterioritat a la crisi, i d’altra banda, que aquesta ocupació sigui de qualitat, és a dir, contractes que en la seva majoria siguin susceptibles, un cop finalitzada la campanya, de transformar-se en indefinits, contractes a jornada completa i, per suposat, contractes que incorporin la inexcusable formació.
No es pot contemplar un increment del consum i voler consolidar-lo durant tot l’any sense fer una gran aposta d’inversió cap a la professionalització del sector. Tenim el ferm convenciment que és imprescindible un treball de qualitat i unes persones treballadores ben formades si pretenem millorar la qualitat del servei, professionalitzar el sector del comerç i fidelitzar els clients perquè les properes campanyes nadalenques siguin un èxit.