La conflictivitat laboral no s’atura durant la Setmana Santa. Vagues convocades al servei de restauració de l’Aeroport del Prat o al funicular de Montjuïc poden acabar mostrant als visitants de Barcelona que darrere de la imatge idíl·lica de la ciutat hi ha una realitat laboral complicada. Ja fora de la capital de Catalunya una altra aturada, la dels treballadors i treballadores dels escorxadors de conills i pollastres, pot desembocar en mobilitzacions contundents si la negociació no ho impedeix.
Tradicionalment setmana santa era un període de treva. Ara, la realitat turística fa que els treballadors de sector vinculats amb aquesta activitat aprofitin les dates per mostrar la seva situació.
Els visitants que arribin a Barcelona per l’Aeroport del Prat i vulguin prendre un refrigeri potser no ho podran fer, perquè hi ha una vaga convocada per part dels treballadors de l’empresa Pansfood. El motiu, en aquest cas, no és la crisi ni que l’empresa vagi malament. La causa és que AENA, l’empresa pública que gestiona les concessions dels establiments de menjar i restauració del recinte ha decidit trossejar la concessió.
Desfer el Lot 22
En aquest moment hi ha sis concessions d’hostaleria a l’aeroport barceloní. PansFood és la majoritària. Té 22 punts de venda de diverses marques i 400 treballadors. Els sindicalistes afirmen que en aquesta societat es dóna ocupació estable i unes condicions laborals dignes per a la plantilla. A canvi, en situacions de gran compromís en les instal·lacions portuàries els treballadors han reaccionat de manera positiva per donar un bon servei. Una font laboral comenta la reacció que van tenir els empleats de PansFood el juliol del 2016 quan es va produir un important col·lapsés a l’Aeroport, amb milers de persones atrapades. En aquell moment els treballadors es van distribuir entre les diferents concessions per atendre els visitants en funció de les necessitats que es donaven.
La persistència d’AENA de trossejar la concessió, en el que es coneix Lot 22, ha fet que els treballadors realitzessin una primera ronda d’aturades i aquesta setmana facin la segona. Divendres, 7 d’abril es va fer una primera jornada que es prolongarà els dies 13, 14 i 17 d’abril, jornades amb un gran trànsit de viatgers a les dues terminals de l’Aeroport de Barcelona.
El 14 i 15 d’abril hi ha prevista l’aturada dels treballadors del Funicular de Montjuïc. Els treballadors d’aquest servei molt usat pel turisme, han convocat l’aturada perquè porten des de finals del 2016 intentant pactar un nou conveni i TMB, que és a la fi l’empresa matriu del grup, no ha acceptat cap de les propostes dels treballadors, tot i que, segons afirmen aquests, l’empresa que gestiona el funicular va aconseguir l’any passat més de 5 milions d’euros de beneficis.
Dimarts i dimecres, dies 11 i 12, hi ha convocada en l’àmbit estatal una vaga que pot fer molt soroll. Afecta els escorxadors de pollastres i conills. A Catalunya hi ha empreses molt potents en aquest àmbit i les federacions d’Indústria de CCOO i UGT pensen oposar-se amb força a les propostes empresarials, que bàsicament consisteixen a congelar salaris, eliminar l’antiguitat, incrementar la jornada laboral i mantenir la tònica d’externalitzar plantilles. A banda de les dues jornades de vaga s’ha convocat els treballadors a no allargar la jornada laboral. En aquest àmbit comença a circular la consigna de no consumir durant aquests dies carn de conill i pollastre com a mesura de solidaritat.