Fa només tres dies, el sindicat CCOO denunciava que l’empresa Glovo ha fet canvis en la seva APP per intentar eliminar els indicis de laboralitat. Uns canvis que “comporten una disminució important dels ingressos de les persones treballadores i les posen en una situació econòmica insostenible i asfixiant”.
Dos dies després, la nit de dijous 4 de novembre, l’Institut Ostrom, que s’autodefineix com “el think tank liberal de Catalunya” al seu web, repartia diversos premis en la gala del seu cinquè aniversari celebrada al Museu d’Història de Catalunya. També al seu web, expliquen que la seva vocació és que “el liberalisme polític i econòmic tingui la màxima influència en els estats d’opinió pública i les institucions catalanes”. I sembla que ho estan aconseguint, ja que la consellera d’Acció Exterior, Victòria Alsina, que va assistir al sopar, va intervenir per felicitar a dos dels guardonats, com avançaven a Nació Digital.
Oscar Pierre i Sacha Michaud, fundadors de Glovo, rebien el Premi Institut Ostrom al lideratge empresarial i Alsina intervenia afirmant que l’empresa representa “el model que volem”.
Davant d’això, Javier Pacheco, secretari general de CCOO Catalunya, ha fet ús de les seves xarxes socials personals per convidar la consellera a una trobada amb els riders de Glovo que fa anys que denuncien males praxis.
Consellera @_VictoriaAlsina la seu @exteriorscat i la seu @ccoocatalunya estan porta per porta
Li convido a fer aquestes quatre passes i ens reunim amb riders de @Glovo_ES per conèixer les conseqüències d’un model empresa que per vostè és referència#GlovoExplota pic.twitter.com/uXhSqv85sO
— Javier pacheco #OFENSIVACCOO (@PachecoJpacheco) November 5, 2021
En aquest sentit, CCOO seguirà denunciant davant l’autoritat laboral tots els abusos d’aquesta empresa i no descarta noves mobilitzacions. Ja acumula diverses a l’esquena. Sense anar més lluny, les vagues de la secció de riders de supermercats de Glovo de l’estiu després que va acabar sent desconvocada per una oferta. I és que a conseqüència de l’èxit sense precedents de la primera jornada de vaga convocada per CCOO de Catalunya als supermercats de Glovo, l’empresa va posar sobre la taula la contractació indefinida directa per a tota la plantilla dels repartidors i repartidores dels supermercats.
Mentre això passava, CCOO ampliava la denúncia a Inspecció de Treball contra Glovo per cessió il·legal de treballadors amb altres denúncies per l’incompliment del Salari Mínim Interprofessional, de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals i la vulneració del dret fonamental de vaga.
Abans d’això, en una convocatòria sota el lema ‘Ni excuses, ni precarietat’ i dins la campanya “Prou d’excuses, laboralització JA!”, els riders exigien a mitjans de juliol la seva laboralització i un conveni a Glovo. Això es donava aleshores, com us explicàvem aquí, perquè el 12 d’agost entrava en vigor la Llei Rider i s’acabava el termini perquè les plataformes digitals contractin els seus falsos autònoms com a treballadors assalariats.
Anant encara més lluny per entendre quin problema es planteja ara, l’11 de maig, va entrar en vigor el Real Decret-Llei 9/2021, més conegut com a “Llei Rider”, que obliga a les empreses de repartiment de plataforma digital a laboralitzar la plantilla. Però avui dia, i com denuncia CCOO, passats gairebé tres mesos de la seva entrada en vigor, la gran majoria de riders de l’empresa Glovo segueixen com a falsos autònoms i autònomes, mentre que altres empreses del sector sí que han laboralitzat el seu personal de repartiment.
Per intentar eliminar indicis de laboralitat, en comptes de preocupar-se per ser legals, han introduït canvis a l’aplicació. Com dèiem abans i trasllada el sindicat, els canvis suposen una reducció d’ingressos fet que, asseguren, dificulta als riders fer front al pagament mensual de la seva quota d’autònom i dels pagaments trimestrals de l’IRPF i l’IVA. Això, asseguren, està obligant a alguns d’ells a triar entre pagar la quota d’autònom o comprar menjar i pagar el lloguer. En un comunicat, CCOO explica que “no podem oblidar que aquests treballadors i treballadores assumeixen les despeses del vehicle, el mòbil i la benzina sense rebre cap compensació econòmica per part de l’empresa” i afegeix que “per aquesta causa, moltes de les persones treballadores s’estan endeutant amb l’Agència Tributària per aquest impagament, que hauria d’assumir l’empresa Glovo”. A més, també afegeixen com un greuge que el fet de no estar el dia del pagament de la quota d’autònoms, fa que no puguin accedir a formació subvencionada per tal de millorar la seva inserció laboral.
Pel sindicat, i com ha intentat traslladar Pacheco, és com a mínim rellevant fer entendre al Govern la denúncia que riders i sindicats fa mesos que repeteixen.