Els últims anys el transport sanitari a Badalona, el titular del qual és l’ajuntament, el gestionava el Grup La Pau, una cooperativa amb gran arrelament a la ciutat. El transport es basa en tres línies, una correspon a les persones que s’han de tractar de diàlisi. La segona s’ocupa de nens i nenes que tenen problemes mèdics i la tercera afecta els avis amb dificultats de mobilitat que s’havien de desplaçar a centres sanitaris o a centres de dia.
El grup La Pau, en acabar la concessió, no s’ha presentat a la renovació. Sí que ho han fet tres empreses que s’han adjudicat els diferents serveis per separat. El problema que es planteja és la subrogació del personal que abans feia el transport integral i que ara veurien la seva activitat trossejada. Això podria fer que “un treballador d’operar tres hores en un dels servis, esperar dues hores, i anar a treballar al segon servei, o no poder treballar fins a l’endemà”, explica Ovidi Huertas, referent de CCOO a Badalona.
El responsable de CCOO considera que una subrogació parcial no farà res més que perjudicar els 48 treballadors que ara fan el servei. Per aquest motiu han dut el tema al Tribunal Laboral de Catalunya (TLC). Allà s’han convocat les tres empreses que ara tenen la concessió, el Grup La Pau i l’Ajuntament de Badalona. Les peticions dels treballadors tenien com a objectiu que la subrogació assegurés els seus llocs de treball i no quedessin a mercè de la compatibilitat de les diferents tasques de transport, cosa que els podria dur a treballar menys hores que ara o en condicions de temporalitat quan fins que ha acabat la concessió el seu servei era complet. Com no hi ha hagut acord, han decidit convocar vaga els dies 28 de febrer, i l’1, 2 i 3 de març.
Un altre element que ha causat malestar als treballadors és que s’ha canviat el caràcter del servei, de transport sanitari a transport de persones. Això feia que a més del conductor, fins ara hi hagués una persona amb els coneixements sanitaris necessaris per actuar en cas que es produís una situació, entre els malalts que necessiten diàlisi, els avis que van a centres sanitaris o centres de dia i els nens amb dificultats de mobilitat. Amb la nova qualificació el transport es converteix en transport de persones, la qual cosa fa que el treballador amb coneixements sanitaris no sigui imprescindible, cosa que fa témer al sindicat pels llocs de treball consolidats fins ara.
CCOO espera que abans de la data de la vaga es produeixin canvis en la situació. Hi ha deu dies per negociar. Fins ara els representants dels treballadors han tingut tècnics de l’ajuntament com a interlocutors. Davant la situació Huertas espera poder parlar amb responsables polítics locals per trobar una solució que eviti una situació que implicaria desatenció a persones amb dificultats en una ciutat amb barris allunyats i de difícil accés.