Una sentència del jutjat número 26 de Barcelona ha anul·lat l’acomiadament d’una treballadora per la violació del dret fonamentar a la seva intimitat. L’empresa la va gravar amb càmeres ocultes en el lloc de treball per comprovar si fumava. La treballadora ha tingut la defensa del Gabinet jurídic de la UGT de Catalunya. Com a resultat, a més de la readmissió en el seu lloc de treball, ha aconseguit una indemnització pels danys morals que han estat infringits.
L’acomiadament de la treballadora es va fer per fumar en el lloc de treball, va ser, per tant, un acomiadament disciplinari. Per comprovar si fumava, l’empresa va contractar un detectiu privat que va ser qui va instal·lar les càmeres a l’interior del lloc de treball.
En les seves conclusions el jutge entén, seguin la doctrina del Tribunal Constitucional, que si bé cal, lògicament no és necessària la informació prèvia de la instal·lació de càmeres ocultes, sí que val distingir entre la vigilància efectuada amb càmeres de vídeo permanents i càmeres amagades.
També considera que perquè la utilització de càmeres ocultes sigui legítima i no suposa vulnerar el dret a la intimitat, en aquest cas, de la treballadora, fa falta que la seva utilització superi la triple anàlisi de la necessitat, proporcionalitat i idoneïtat. En aquest sentit, el jutge ha entès que la mesura no era imprescindible (criteri de necessitat) per aconseguir fer efectiva la prohibició de fumar, podent utilitzar altres mitjans menys invasius de la intimitat de la treballadora. A més, considera que tampoc era una mesura proporcional al mal causat. Això ho raona considerant que la violació del dret a la intimitat de l’operària ha estat més greu que la vulneració de la prohibició de fumar, infracció que no pot ser qualificada de falta disciplinària molt greu, afirma la sentència.
Com a conclusió, a més de la corresponent readmissió de la treballadora amb el pagament dels salaris de tramitació, la sentència condemna l’empresa a indemnitzar la treballadora amb 9.004,20 euros per danys morals, afirma UGT.