Diversos sindicats amb presència a Eulen Telemarquèting han convocat vaga indefinida a partir del 3 de novembre. Ho fan contra la possibilitat que fruit de la pèrdua de la concessió que el grup tenia amb Endesa es perdin tots o part dels 362 llocs de treball que realitzen des de Barcelona l’atenció al públic per a l’elèctrica.
“A nosaltres ens arriben preguntes i qüestions que es resolen perquè fa molts anys que realitzem aquesta tasca i tenim experiència” explica una teleoperadora consultada per Diari del Treball. Amb les anècdotes es podria fer un llibre, explica la treballadora.
Eulen tenia un sistema d’atenció telefònica al client en llengua castellana amb dues plataformes, la de Barcelona i una altra a Colòmbia. A aquesta darrera arribaven part de les trucades en castellà que eren ateses per persones d’aquell país. Així doncs, consultes fetes des d’Espanya eren respostes per teleoperadors o teleoperadores americanes. I les dificultats d’entesa, a voltes feien que els usuaris que trucaven des de la península Ibèrica tractessin d’evitar ser atesos des de Colòmbia. “Passava que de vegades preguntaven per algun terme inclòs en una factura i la resposta era adreçar-los, per exemple a la planilla“. Per evitar això un dels mecanismes va ser demanar ser atesos en català. Els usuaris ho sol·licitaven, encara que truquessin des de Sevilla o des de qualsevol indret d’Espanya. “Despenjàvem el telèfon i quan preguntàvem què necessitaven, ens ho demanaven en castellà, i al final van entendre el que passava, no volien ser atesos des de Sudamèrica”, afirma una professional. Des d’aquell moment va ser normal atendre en consultes en castellà que arribaven pel canal català.
L’anècdota esmentada mostra quin és el valor afegit que poden aportar a un servei d’atenció telefònica persones perfectament entrenades per fer aquesta feina. Per aquest motiu i sense que l’empresa adjudicatària, Atento, filial de telefònica, s’hagi definit sobre la possibilitat d’assumir treballadors que ja fan el servei, el cert és que manté converses amb els responsables estatals dels sindicats que tenen presència a Eulen Telemarquèting. Explora la possibilitat de quedar-se els treballadors que ja atenen telefònicament. A més de mantenir el màxim de treballadors, els sindicats demanen que ho faci en les millors condicions possibles.
En aquest context se situa la vaga convocada per dos sindicats, Solidaritat Obrera (SO) i el Sindicat de Treballadors de Comunicacions (STC). La resta d’organitzacions no convoca però també seguiran la crida, segons fonts del comitè d’empresa. El principal escull que tenen els treballadors és que no saben quants operaris es quedarà el nou adjudicatari del contracte: Atento. El conveni d’empresa que no contempla la subrogació, sí que diu que la nova empresa hauria de fer una oferta de col·locació equivalent al 90% dels treballadors que pensi destinar a la nova feina. Això, té tota la lògica: qui sinó els antics operaris pot fer millor l’atenció al públic d’Endesa. Atento ha fet fins a tres entrevistes als treballadors i treballadores d’Eulen Telemàrqueting, però no ha informat ni quants se’n quedarà ni quines seran aquestes persones, segons explica Raquel Peña, de la Secció sindical de CCOO a Eulen Telemarquèting.