Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Els treballadors de Marfina Bus–Moventis -empresa responsable del servei d’autobús entre l’Hospitalet de Llobregat, el Prat, Cornellà, Sant Feliu, Esplugues i Sant Joan Despí- faran vaga aquest divendres i dissabte per reclamar que els retornin les condicions laborals que tenien l’any passat, quan depenien d’una altra empresa concessionària. El president del comitè d’empresa de Marfina Bus-Moventis, Eduardo Migallón, explica que el canvi de concessió ha perjudicat tant els treballadors com la ciutadania en general: “L’AMB ja ha interposat a Moventis dues sancions per mala prestació del servei de les línies M-12 i M-14 entre l’Hospitalet i Barcelona, i la Guàrdia Urbana va immobilitzar al juny un autobús pel mal estat de les rodes!”
“L’abril de l’any passat es van adjudicar un concurs a la baixa, i al desembre ens van canviar totes les condicions de treball per abaratir els costos de la plantilla subrogada”, exposa Migallón. “No demanem millores salarials, sinó retornar al que teníem”, s’exclama. “Al principi van començar operant amb les condicions de subrogació, tal com estableix la llei. Però de seguida ja vam veure que les anaven a treure. I al desembre van modificar-nos substancialment les condicions de treball a través de l’article 41 de l’Estatut dels treballadors, eliminant de manera unilateral els pactes i drets que s’haurien d’haver mantingut mitjançant el procés de subrogació”, detalla.
Els canvis han afectat els 300 treballadors que té l’empresa tant a nivell salarial com de distribució de la jornada, de conciliació laboral, de vacances… “Tot, per abaratir els costos de la plantilla subrogada”, assegura. El sindicat CCOO també denuncia que l’empresa “està implementant un model de desmantellament silenciós de la plantilla amb més antiguitat, forçant-ne la sortida per mitjà de la degradació de les condicions laborals, i substituint-la per treballadors amb sous més baixos, molts dels quals són persones contractades en origen, amb permís de residència lligat al contracte de treball i allotjades en condicions precàries, en pisos massificats”.
Divendres i dissabte, els treballadors han acordat una aturada de 24 hores per forçar l’empresa a negociar. El Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya ha establert uns serveis mínims del 40% en hores punta i del 20% en hores vall el divendres, i del 33% el dissabte. Està previst que la vaga continuï al setembre, els dies 8, 9 i 10.
Aquest dimarts les dues parts s’han trobat per una mediació, “però per part de l’empresa només s’hi ha presentat un advocat”. “El seu tarannà continua igual”, considera Migallón. “Diuen que desconvoquem la vaga per iniciar un diàleg, però això ja ho van fer al desembre, i no hi va haver cap diàleg”, exposa.
Com a exemple del deteriorament en la qualitat del servei, des del comitè d’empresa es lamenta el fet que el Consell Metropolità de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) hagi decidit imposar ja dues multes a Moventis per les desviacions contínues respecte als horaris establerts, fet que suposa un “incompliment greu” del contracte. I, a finals de juny, la Guàrdia Urbana de l’Hospitalet va detectar i immobilitzar un autobús que circulava amb les rodes en molt mal estat, fet que podia posar en perill els usuaris.