La companyia aèria, Ryanair té dimarts, 11 de març cites davant dels tribunals. L’audiència Nacional veurà el cas de la impugnació presentada en referència a l’últim Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO), que afectava els pilots i els tripulants de cabina. A més, hi ha un altre judici que afecta els personal contractat per l’empresa irlandesa a través de les agències, Crewlink i Workforce.
El primer cas fa referència a l’ERO presentat l’estiu passat que pretenia obtenir el tancament de les bases que la societat té a Girona, Las Palmas, Tenerife Sud i Lanzarote. En aquella ocasió l’empresa irlandesa va argumentar el retard en el subministre dels nous avions 737 Max de Boeing i també en circumstàncies vinculades amb el mercat aeri, bàsicament a causa del descens de la demanda i el consegüent descens de les tarifes. Per afrontar aquestes circumstàncies la multinacional va tractar que els sindicats acceptessin convertir els contractes dels treballadors de fixos a fixos discontinus. Pel que fa a les bases, es va mantenir només la de Girona, que tancaria a l’hivern.
Canvi radical de condicions de treball
La proposta anterior la va fer l’empresa en una de les darreres reunions amb la plantilla. Els sindicats van considerar que equivalia a “coacció, frau de llei, intent d’engany i un clar exemple d’incompliment de l’obligació de negociar amb bona fe”.
La demanda l’han presentat els sindicats USO, Sitcpla i Sepla a l’Audiència Nacional en nom dels més de 200 treballadors de Girona i de les bases canàries, que van ser acomiadats amb l’ERO esmentat. Els operaris i els seus sindicats reclamen la nul·litat de l’ERO i, per tant, la seva reincorporació en les condicions que tenien abans de la maniobra empresarial.
En el cas de les agències, Crewlink i Workforce, els sindicats, entre ells USOC, recorden que la línia aèria de baix cost que haurà de pagar 36.000 euros a la Seguretat Social per l’acta aixecada per Inspecció de Treball després dictaminar una cessió il·legal de treballadors a la base de Girona.