El sindicat UGT destaca en la seva valoració de les dades de l’atur registrat a Catalunya, que es tracta d’un dels descensos més lleus en la desocupació des de 2012. També emfasitza que la falta de feina afecta especialment els majors de 45 anys, les dones, els joves i els immigrants.
L’atur al març ha afectat especialment les persones majors de 45 anys. Respecte del mes anterior han incrementat les llistes de les oficines del Servei d’Ocupació de Catalunya en 798 persones. Tanmateix, el sindicat destaca que en còmput interanual la reducció és de 8.524 persones. Tanmateix ara els majors de 45 anys són el 52,91%.
També ha crescut l’atur entre els joves +304 joves (+0,97%), i a més aquesta mesura implica un augment interanual: +2.602 menors de 25 anys més en situació d’atur (+9,01%).
A més, també creix l’atur entre persones immigrants en relació amb el mes anterior (+431 persones, +0,5%), tot i la reducció interanual (-2.817 persones, -3,3%). Aquest col·lectiu representa el 20,88% del total de l’atur.
Se signen més contractes indefinits que el mes passat (+2.812 contractes, +7,87%), però menys que ara fa un any (-2.745 contractes, -6,65%).
També s’han signat més contractes temporals que el mes passat (+8.755 contractes, +4,23%), i menys que l’any anterior (-7.454 contractes, -3,34%). Tot i això, la contractació d’aquest març ha estat imminentment temporal: el 84,83% de la contractació realitzada aquest mes ha estat temporal, i des de principi d’any, la contractació temporal acumula el 85,43% del total. Aquestes dades són lleugerament superiors a les de fa un any.
UGT destaca que “aquest mes a Catalunya s’ha continuat signat 25 contractes de suport a emprenedors, tot i que aquest tipus de contracte es va derogar mitjançant el Reial Decret-Llei 28/2018, de 28 de desembre, amb data efectiva a partir de l’1 de gener de 2019”.
Com altres ocasions, UGT planteja la seva alternativa per redreçar l’ocupació.
- Derogar de manera immediata les reformes laborals imposades, perquè només han servit per precaritzar encara més el nostre mercat de treball, impulsar i reforçar el diàleg social i la negociació col·lectiva, per construir un nou model de mercat de treball, basat en la creació d’ocupació de qualitat i l’estable, i un canvi urgent de polítiques econòmiques i d’ocupació, amb un model productiu basat en una política industrial, amb més inversió en innovació, formació i coneixement.
- Utilitzar la contractació indefinida i la jornada completa com a model general de la contractació laboral, i reforçar el paper de la inspecció de treball, amb més recursos econòmics i més personal, amb l’objectiu de perseguir amb més intensitat el frau en la contractació temporal, les falses cooperatives, la utilització de falsos autònoms, la falsa parcialitat, les hores extraordinàries realitzades fora del previst per la llei, els incompliments dels convenis col·lectius i la discriminació en la contractació.
- Implementar de manera efectiva en les empreses el registre de la jornada i el control horari tal com estableix el RD-Llei 8/2019, de 8 de març, com a eina per garantir el compliment dels límits en matèria de jornada, per crear un marc de seguretat jurídica per a les persones treballadores i per a les empreses i per possibilitar el control per part de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
- En aquest sentit, la introducció del registre de jornada ha de contribuir a corregir la situació de precarietat, baixos salaris i pobresa que afecta moltes treballadores i treballadors que pateixen els abusos en la seva jornada laboral. A més, un elevat percentatge de les persones que es beneficiaran d’aquest registre de la jornada són treballadors i treballadores poc qualificats amb salaris molt baixos.
- Traslladar a la negociació col·lectiva els acords assolits al AENC i l’ AIC, per tal de que els salaris comencin a recuperar el poder adquisitiu perdut i per a què cap conveni estigui per sota dels 14.000 euros anuals, i l’increment de l’SMI fins al nivell europeu, 1.000 euros, perquè les persones treballadores recuperin el seu poder adquisitiu.
- Dotar el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya dels recursos humans i econòmics necessaris per disposar d’unes polítiques actives d’ocupació públiques de qualitat i accessibles a tota la població, impulsar la intermediació pública del SOC i regular les ofertes de feina que es publiquen amb uns mínims requisits que incloguin: salari, contractació, horari, experiència i formació, i en què no aparegui cap signe de discriminació per raó de sexe, amb l’objectiu d’evitar el frau.
- Garantir la protecció social a les persones que perden la feina i que tenen més dificultats per retornar al mercat de treball, amb una reforma global, integrada i consensuada de la protecció assistencial per desocupació, dotant-la de més estabilitat, més cobertura i més intensitat protectora.