L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha mogut peça en les negociacions al voltant del conflicte de Metro de Barcelona. En una roda de premsa, en la que estava acompanyada de la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, alcaldessa ha anunciat que reforça el pes polític de l’equip negociador amb Jordi Martí, Gerent Municipal i amb Eduard Saurina, adjunt a Gerència de l’àrea Metropolitana.
Colau ha justificat el reforçament de l’equip negociador amb el comitè d’empresa com a reacció a les declaracions fetes dimecres pels representants dels treballadors. En aquella presa de posició els representants laborals afirmaven que les diferències entre les parts eren mínimes en els aspectes econòmics i laborals es dedueix una certa flexibilitat de les seves demandes, l’alcaldessa ha mostrat la seva predisposició a, sense incrementar la despesa i les millores ja plantejades, “moure les peces que calgui per intentar arribar a un consens que permeti que els membres del comitè duguin la proposta a l’assemblea dels treballadors perquè aquests puguin decidir”. En aquest sentit ha lloat el paper mediador exercit fins ara per la Generalitat i ha mostrat la seva disposició a treballar conjuntament per arribar a una solució
Mercedes Vidal, regidora de mobilitat, i responsable política de les negociacions, segons ha ratificat Colau, ha recordat quina és la darrera oferta de l’empresa en aquest conflicte que l’alcaldessa ha reconegut que causa alarma social i preocupació ciutadana.
Vidal ha xifrat en 23 milions les millores que bé per iniciativa de Metro o per suggeriment de la Generalitat s’han posat sobre la taula.
Amb els diners esmentats ha afirmat Vidal, es podrien apujar salaris un 7% en quatre anys. D’aquesta xifra un 4,5% serien increments ordinaris i consolidables i un 2,5% serien complements, segons han puntualitzat des del comitè d’empresa.
A l’exigència feta pel comitè d’empresa de que les treballadores embarassades puguin triar els seus horaris de treball, Mercedes Vidal ha afirmat que Metro és una empresa especialment respectuosa amb els drets de les dones i ha posat la seva trajectòria política com a garantia que mai es faria res que perjudiqués les dones treballadores.
A la reclamació de reduir les externalitzacions la regidora ha contestat fent una comparació amb el metro de Madrid. Ha dit que tot i que el Metro de la capital espanyola té el doble de superfície que el de Barcelona, el nombre de treballadors del servei de manteniment és aquí equivalent al de Madrid.
A disposició per negociar un acord
Colau ha assegurat que l’equip negociador de l’empresa, ara reforçat políticament, es posava a disposició de la Generalitat i també del comitè d’empresa per tornar a negociar. En aquest sentit ha desmentit que des de Barcelona en Comú hi hagi animadversió contra els treballadors i els sindicats i ha posat, un cop més, la trajectòria política dels membres del partit com a garantia d’això.
En tot moment Colau ha repetit que la part empresarial ha arribat al màxim nivell possible tant econòmicament com políticament en les seves ofertes. Ha recordat que les posicions de Metro mai han anat en la línia de reduir drets als treballadors, ni tampoc presentar cap ERO, sinó que totes les ofertes són millores.
Just una hora abans de començar la roda de premsa el comitè d’empresa estava reunit amb els mediadors de la Generalitat, sense que en aquella trobada s’hagués produït cap proposta de la direcció de Metro.