El grup cooperatiu TEB, ha fet un pas endavant. L’entitat, que treballa amb persones amb discapacitat, ha passat de fer feines que tenen a veure amb la manipulació, per exemple de productes de l’àmbit editorial, a entrar en el camp de l’alimentació amb producte propi.
L’aposta ha fet que l’empresa hagi posat en marxa una cadena de producció que ja dóna feina a unes 40 persones. Això en un moment en què l’ocupació perd força, i més entre col·lectius de persones amb difícil ocupació com són els discapacitats. Tot i les dificultats, TEB ha aconseguit la proesa d’incrementar la seva plantilla en més de 100 persones des de l’any 2008.
Augmentar la plantilla de les empreses que fan inserció de persones amb discapacitat té el seu mèrit en un moment en què, a diferència del que passava abans de la crisi, les entitats que creen aquestes ocupacions ja no reben res com a ajuda, quan abans percebien un percentatge del salari mínim interprofessional procedent de fons públics.
La cooperativa ha creat tota una gamma d’aliments, començant per línia de productes vinculats amb la sal. Es tracta de menges de gran qualitat que tenen a veure amb cuina sofisticada. Entre aquestes hi ha tota una línia que es relaciona amb la pedra de sal. “Ara està en voga un tipus de menjar que s’anomena cuina de l’Himalaia”, explica Pepa Muñoz, responsable de l’entitat cooperativa.
Tot va començar, explica la Pepa, a partir d’una iniciativa d’un ciutadà espanyol que viu i treballa a Àustria, i que representa a partir de la marca Manolo’s Food and more, una àmplia gamma de productes espanyols en aquell país. La idea inicial va ser produir i distribuir la sal per a la cuina de gourmet, que té una gran demanda a Alemanya i també a Àustria. Però, després s’ha ampliat el tipus d’aliments i també l’àmbit de distribució per al conjunt d’Europa.
La sal per a la cuina exquisida té una demanda creixent. Per tant, després de veure que la producció tenia sortida tant la cooperativa TEB com l’inversor van decidir crear una societat conjunta al 50%. Aquesta empresa ha legalitzat una marca pròpia, Trade & more. També han obert mercat a l’Estat espanyol, per exemple al Corte Inglés. Explica la Pepa que és d’interès per a l’empresa en la qual hi ha implicada la cooperativa popularitzar els productes derivats de la sal i acostar-los al gran públic. En aquest sentit també es vol que els compradors tinguin pressent l’aposta per la sostenibilitat i la responsabilitat social que implica la seva producció.
Una de les preocupacions que el grup cooperatiu TEB ha tingut des dels seus inicis és precisament buscar i donar feina a persones amb discapacitat intel·lectual. La crisi el que ha fet és que molts dels treballs que necessiten mà d’obra intensiva s’hagin deslocalitzat. Això ha fet aguditzar la imaginació dels impulsors de l’entitat. El pas de crear la marca i de comercialitzar directament significa un canvi estratègic molt important, afirmen.
De fet, la marca comença el seu segon any de funcionament. El seu nivell d’exportació arriba al 90%. Però l’empresa també vol entrar amb força al mercat espanyol. En aquest objectiu s’emmarca la presència a la Fira Alimentària, que és una porta per entrar en el mercat interior.
Les dades econòmiques del primer any de funcionament e l’empresa conjunta han estat satisfactòries, la firma ha facturat 1,8 milions i la demanda no s’atura.
Per assegurar el tret, la nova empresa a obert la gamma de productes a un ventall sempre relacionat amb la cuina selecta. A banda de sal per cuina, amb produccions de gran refinament, com la sal de vi, ara comercialitzen sal en bloc, olis aromatitzats, salses, patés, pastissos, olives amb diversos gustos i fins i tot pa artesà. Tot sense additius ni productes artificials com per exemple potenciadors del gust.