L’oferta feta a les empreses per les organitzacions d’estibadors sembla que ha aconseguit desembossar el conflicte. La majoria dels ports de l’Estat espanyol treballen amb normalitat, tot i que teòricament hi ha vaga convocada pels treballadors. En concret a Barcelona el 95% de les empreses treballa i la vaga només afecta les terminals de Bergé, que opera amb el nom de Port Nou i Balearia, encara que aquesta última societat no tenia vaixells programats fins a les set de la tarda.
Ja dimarts, dia 20, es va treballar amb normalitat en cinc terminals, les de Best, Setram, Bit, Sammer i Coma i Ribas, perquè les empreses s’havien mostrat disposades a subrogar els treballadors, i dimecres s’han sumat altres quatre empreses.
El que passa a Barcelona es repeteix a la majoria dels ports de l’Estat espanyol. Les empreses s’han estimat més pactar amb els sindicats que seguir les consignes de la patronal Anesco, que coincidint amb les tesis del Govern del PP, no s’ha compromès a mantenir les plantilles i es nega a acceptar la participació dels treballadors en la reorganització del treball als ports. El decret elaborat pel Govern del PP plantejava que en 3 anys s’haurien acomiadar tots els treballadors que fan càrrega i descàrrega i les empreses podrien substituir-los per altres en condicions laborals diferents.
A Algesires, el port amb més trànsit d’Espanya, les dues terminals de contenidors operen amb normalitat després del principi d’acord assolit amb les empreses APM i TTI.
El port de València també ha recobrat la normalitat un cop que l’assemblea de treballadors va donar suport a l’acord assolit amb les grans navilieres.
Els grans ports tornen a la normalitat
Els estibadors han suspès des d’avui totes les jornades de vaga que tenien programades en els ports de Canàries després d’haver arribat a un acord amb gairebé totes les empreses del sector a les illes.
La situació al nord no és tan clara. Al port de Bilbao es manté la vaga, a Astúries la situació està dividida, a Gijón es treballa amb normalitat mentre que a Avilés segueix l’aturada.
La Plataforma d’Inversors als Ports d’Espanya (PIPE), ha assumit el paper de portaveu de les empreses que no volen pactar amb els sindicats de l’estiba. Ha qualificat de «xantatge» la posició dels treballadors. L’agrupació ha demanat l’empar de les autoritats espanyoles i europees. També ha considerat «il·legals» les vagues convocades pels treballadors i es queixen de patir l’assetjament de les organitzacions laborals amb «l’objectiu que les empreses aprovin un document que contradiu el que ha legislat el govern espanyol», segons un comunicat.
Observadors del sector consideren que la patronal es podria dividir, ja que les empreses que han pactat representen el 51% de l’ocupació en aquest àmbit i les posicions en relació a la patronal semblen irreconciliables. El que ningú discuteix és que la realitat ha desautoritzat la posició d’Anesco.