La direcció de Metro situa la seva oferta de pujada salarial en un 7% en quatre anys, planteja crear dos torns més i retreu al comitè d’empresa demanar més del que permet la llei i aprofitar les agressions, a treballadors, fets que condemnen, per condicionar i demorar l’acord.
La negociació del conveni de Metro de Barcelona està doncs estancada. En això coincideixen empresa i treballadors. Per tant, dilluns, 29 de maig, hi tornarà a haver vaga. Els contactes fets amb la mediació del departament de Treball no han acostat posicions.
Per primer cop la direcció de Metro ha publicitat la seva posició en la negociació. En un comunicat ha fixat les diferències en tres aspectes:
- Increment salarial. En aquest punt afirma que la seva oferta és el màxim que permet la llei de pressupostos de l’Estat per als ens públics. I ho concreta en un increment superior al 7% en quatre anys. Com no és concreta el concepte ‘superior’, això voldria dir un 1,74% en mitjana matemàtica anual. A aquesta oferta els treballadors reclamen que l’augment sigui superior, diu Metro.
- Tampoc hi ha acord en la vigència: l’empresa voldria que el conveni durés 4 anys, mentre que afirma que els treballadors voldrien que acabés el 2018.
- El tercer aspecte de discrepància es refereix a organització. La direcció afirma voler crear dos torns més. Ho justifica per adequar el servei a les necessitats dels usuaris i també per fer possible la conciliació familiar i laboral dels treballadors. L’empresa assegura que els representants dels treballadors condicionen donar el seu vistiplau al fet que aquests dos torns es cobreixin amb personal a temps complet «i fan demandes que també vulneren els límits legals», diu, sense especificar quines són aquestes demandes.
El comitè d’empresa valora de la valoració de l’oferta feta des de la banda empresarial. Sobre l’augment de salaris puntualitzen que realment ha posat la direcció sobre la taula és del 4,5% consolidat. També discrepen de la valoració sobre el què la direcció considera legal o no, i posen per exemple, la negativa a fer pública la informació sobre el col·lectiu de fora de conveni, sobre el què hi ha sentències que no compleix. I finalment es mostren contraris a cap increment nominal de plantilla si s’ha de fer a partir de contractes temporals o precaris.
La darrera proposta dels sindicats no es coneix, encara que des de l’inici de les negociacions han reclamat la reducció de la temporalitat i el treball a temps parcial a l’empresa pública.
En el creuament de retrets entre les parts negociadores la direcció de Metro acusa els sindicats de frenar el diàleg en esgrimir uns incidents ocorreguts dilluns, durant la jornada de vaga «com a pretext per condicionar i demorar la negociació». Al respecte, la direcció de TMB «reitera una vegada més el seu rebuig a qualsevol tipus d’agressió i ha posat a disposició dels treballadors afectats el seu suport jurídic i social, com fa sempre», assegura el comunicat.
Dilluns vaga
Com que s’ha constatat que no hi ha punts de trobada, dilluns hi haurà una nova jornada de vaga. La direcció avisa que les alteracions començaran per als usuaris abans de l’hora estricta de l’aturada i es perllongaran fins més tard.
Entre les 7 i les 9 del matí de dilluns, segons els serveis mínims circularan el 40% dels trens que ho fan un dia normal, cosa que farà que l’interval entre trens se situï entre 8 i 10 minuts en les línies normals i de 14 a 18 minuts a les línies automàtiques.
De les 16 a les 18 hores els serveis mínims seran també del 40% amb intervals d’entre 10 i 13 minuts en línies convencionals i entre 14 i 34 minuts a les línies automàtiques.
De les 20,30 a les 22 hores circularan el 20% dels trens amb intervals de 18 a 26 minuts a les línies amb conductor i de 14 a 34 minuts a les línies automàtiques.
De les 22 a les 22,30 hores els serveis mínims seran del 20% i els intervals entre trens seran de 32 a 44 minuts a les línies convencionals i de 14 a 34 a les automàtiques.