Alumnes de Primària i Secundària accediran a préstecs per fer funcionar cooperatives

La iniciativa de banca ètica Coop 57 finançarà els projectes amb aportacions de fins a 300 euros que els estudiants hauran de retornar amb interessos

Mònica Bergós
 
 

Assemblea de la cooperativa d'alumnes Petit món a Castelldefels

Assemblea de la cooperativa d’alumnes Petit món a Castelldefels

Informació publicada a Diari de l’educació

 

A l’escola Petit Món, a Castelldefels, molts dels alumnes s’han constituït en petites cooperatives de treball. La Gala Llopis, de 2n d’ESO, forma part d’un grup encarregat de decorar les instal·lacions de l’escola per fer-la més maca . “Aquest curs hem fet un gran mural”, explica. A partir del curs vinent, la Gala i els seus companys podran accedir a un préstec per engegar nous projectes. Les aportacions oscil·laran entre 100 i 300 euros i estaran finançades per la iniciativa de banca ètica Coop 57. Els estudiants hauran de tornar els diners amb els interessos acordats abans de finals de curs.

Aquesta nova eina de finançament va ser presentada a l’Assemblea de la Federació de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya, celebrada a l’auditori de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. Segons van destacar els seus impulsors, la trobada va constatar el creixement del moviment cooperativista a l’ensenyament. La Federació, que va ser fundada l’any passat, ha passat de comptar amb 60 cooperatives d’alumnes provinents de 27 escoles, a tenir 86 grups membres de 30 escoles. L’objectiu és arribar a un centenar a finals d’any.

El moviment està integrat per grups d’alumnes que cursen Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius a escoles constituïdes en cooperatives, i també a centres públics i concertats, i d’Educació Especial, d’arreu del territori, però majoritàriament de la província de Barcelona. Entre aquests centres, destaquen l’esmentat Petit Món, a Castelldefels, iniciatives com Les Oliveres i Els Pinetons a l’Escola Sant Gervasi de Mollet del Vallès, la Institució Montserrat, l’Escola Virolai o l’Escola Rel, a Barcelona, el centre Tecnos de Terrassa o l’IES Antoni Cumella de Granollers.

El nou sistema d’accés al finançament on també hi col·laborarà l’entitat de serveis socials Doble Via, permetrà que els alumnes que formen part de les cooperatives “puguin disposar de més recursos per desenvolupar projectes, com per exemple la compra de material per fer treballs manuals, i també exercir-se en la gestió dels recursos dels quals disposen”, va detallar Josep Maria López Fumat, president de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya. López Fumat també va destacar que la iniciativa persegueix “instaurar a la societat el verb cooperar en comptes de competir perquè entre tots fem que un món millor sigui possible”.

A més, l’eina financera busca “establir un mecanisme de sensibilització, educació i formació al voltant del finançament cooperatiu, ètic i solidari a les cooperatives d’alumnes”; que els estudiants “puguin conèixer els mecanismes d’accés al finançament i el seu funcionament”, i així mateix, que “assumeixin el compromís que suposa accedir a un préstec i haver de retornar-lo a través de la seva activitat”.

“Volem que hi hagi cooperatives en el futur, perquè considerem que és l’alternativa més democràtica. Per això conreem aquesta llavor entre els alumnes de les nostres escoles, que seran els cooperativistes del futur” – va subratllar López Fumat, qui també és soci fundador de la Institució Montserrat, una cooperativa d’ensenyament concertat fundada l’any 1986.

A aquesta escola funcionen dues cooperatives d’alumnes, a 3r de Primària i 4rt Secundària. El grup dels alumnes de Primària s’encarrega de cultivar l’hort i el galliner. “Una vegada al trimestre, convoquen als pares, vénen els productes que han donat l’hort i les gallines, com ous o tomàquets, i amb aquests diners inverteixen en aliment per les gallines o d’altres despeses de la cooperativa, i la resta va a parar a una ONG local”.

Quant a la cooperativa de Secundària, els alumnes ofereixen una ajuda al servei de menjador i reben una petita aportació per part de l’escola per fer la seva tasca. També fan pastissos i els vénen a les famílies. Tots els diners que aconsegueixen es destinen a finançar el viatge de final de curs.

Entre els més de 200 assistents a l’Assemblea hi havia molts estudiants del centre concertat Petit Món, un dels grans referents del moviment. Aquest centre acull 29 cooperatives d’alumnes, sis a Primària i 23 a Secundària. Alguns s’encarreguen d’organitzar activitats lúdiques per als alumnes d’Educació Infantil, altres engeguen un mercat de segona mà, n’hi ha que s’encarreguen de la logística quan s’han d’organitzar actes amb les famílies, i d’altres organitzen visites a una llar d’avis per tal de fomentar el vincle entre generacions.

“Totes aquestes tasques fan que els alumnes sentin l’escola més seva i se sentin més responsables del que passa al centre”, va destacar Mario Rambal, Cap d’Estudis d’ESO de Petit Món, qui va valorar de manera “molt positiva” que el moviment cooperativista a l’ensenyament guanyi nous adeptes. “Nosaltres som cooperativa. Sempre he cregut que el cooperativisme és una alternativa social, no només econòmica. És un goig veure que això creix i que és una font de benefici per als alumnes”.

A l’Assemblea es va aprovar l’informe de gestió del curs 2016-2017 i es va presentar el pla de treball pel proper 2016-2017, així com els membres del consell rector de la Federació (Alumnes. Coop), entre els quals es troba la Gala Llopis, com a presidenta, el Jan Chaure de l’Escola Gravi i l’Adrià Collelldevall del centre Petit Plançó, com a vicepresidents, i la Marina Iturbe, alumna de Petit Món, com a secretària.

L’acte també va comptar amb els parlaments del secretari general de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, Josep Ginesta; la vicerectora de Responsabilitat Social i Promoció de la Universitat Pompeu Fabra, Mónica Figueras, el director de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, Joan Segarra, i el responsable de comunicació de Coop 57 Xavier Teis.