Un total de 39 cooperatives d’alumnes de Catalunya creen la federació Alumnes.coop

Un acte solemne ha suposat la creació de la primera entitat que agrupa cooperatives d'estudiants que van des dels darrers cursos de primària fins a batxiller

Tomeu Ferrer
 
 
 
Votació dels membrs del consell rector d'Alumnes.coop

Votació dels membres del consell rector d’Alumnes.coop

L’auditori de CaixaForum ha estat l’escenari privilegiat en el qual més d’un centenar de nois i noies procedents d’arreu de Catalunya han creat la primera Federació de Cooperatives d’alumnes d’escoles de Catalunya. L’entitat duu el nom d’Alumnes.coop, i és configura com una pedrera que asseguri el relleu generacional del moviment cooperativista català.

En l’acte s’han aprovat, sense esmenes, els estatuts de la nova federació i també s’han escollit els membres del consell rector de l’entitat que representarà les cooperatives d’alumnes d’escoles de Catalunya. Un moment especialment significatiu ha estat quan a instàncies del conductor de l’acte els nois i noies que es presentaven a formar la direcció de la federació explicaven als seus companys i companyes quines eren, en la seva opinió, les característiques que les feien adients per assumir la nova responsabilitat.

Votació dels estatuts de la nova federació d'alumnes de cooperatives d'escoles

Votació dels estatuts de la nova federació d’alumnes de cooperatives d’escoles

Alba de las Heras, alumna de primer d’ESO de Gravi.coop de l’escola Gravi de Barcelona ressaltava: “sóc molt organitzada i responsable, no tinc vergonya de parlar en públic, m’agrada escriure i treballo molt”. Pyssla Dissenys, de la cooperativa Petit Món-Felisa Bastida, de Castelldefels, destacava: ·Sóc bastant perfeccionista i imaginativa, m’agrada aprotar idees noves i ajudar en tot el que puc”. Adrià Collelldevall, estudiant de tercer d’ESO, de la cooperativa Lluís Companys petit plaço, ressaltava que la seva cooperativa feia “Més de 30 anys són els que junts hem après a respectar-nos, adquirir responsabilitats i defensar i potenciar els nostres interessos, i així fins a nou aspirants, que han  estat escollits per l’assembles en votació en urna tancada.

La creació de la federació es fa de la mà de la federació d’Escoles Cooperatives de Catalunya, perquè moltes de les cooperatives d’alumnes van néixer al si d’entitats que també en són de cooperatives, uns cops formades per professors i altres mixtes, amb participació com a associats de professors i pares i mares d’alumnes.

L’acte ha tingut tota la solemnitat que s’espera d’un esdeveniment fundacional. El mestre de cerimònies ha estat el director de la Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya, Joan Segarra. El responsable cooperativista ha fet una intervenció inicial que a més de donar la benvinguda a les 39 cooperatives escolars de les aproximadament 60 entitats que existeixen a Catalunya han volgut participar. No obstant això, ha deixat oberta la porta a inscripcions posteriors a la federació, en la mesura que aquestes cooperatives expressin la seva voluntat d’integrar-se a la federació.

També hi ha hagut una benvinguda institucional a càrrec de Josep Maria López Fumat, president de la federació de Cooperatives d’ensenyament de Catalunya. També s’ha dirigit al públic infantil i juvenil, Josep Vidal, director general d’Economia Social, Tercer Sector, Cooperatives i Autoempresa, tot plegat donant una mostra de la importància que el moviment cooperativista dóna a la creació de la federació més jove d’aquest moviment.

Tal com s’ha pogut veure en l’acte, la majoria de les noies i nois de les cooperatives tenien assumits molt clarament els principis cooperatius. Tots formen part de cooperatives d’alumnes, que en alguns casos fa més de 30 anys que funcionen. Aquestes cooperatives tenen tasques diferents. N’hi ha que es dediquen a organitzar les festes i activitats dels seus centres. Altres estan enfocades a recaptar diners per finançar activitats extraordinàries dels seus centres, des de viatges fins a solidaritat amb el tercer món. Altres també s’encarreguen de fer treballs manuals que després es venen en fires per tal de recaptar diners per activitats pròpies o solidàries.

L’acte ha comptat també amb una part consistent a que les noies i nois de les cooperatives entenguin la importància de Darrere de la creació de la federació hi ha molt treball. Per exemple, la Diputació de Barcelona junt amb la Federació de Cooperatives d’Ensenyament han organitzat un programa que implica que els alumnes de les escoles simulin la creació i el desenvolupament d’una cooperativa.

També, el programa Aracoop, que té al darrere les federacions de cooperatives i la direcció general d’Economia Social, Tercer Sector, Cooperatives i empresa, implica fer un  treball a les escoles, siguin cooperativa o no, en el qual hi ha fer un pla d’empresa, veure com es crea una cooperativa, elaborar els estatuts, tot perquè els nois i noies es facin una idea gairebé real del què és el món cooperatiu. Cal pensar que hi ha escoles on es dóna com a assignatura emprenedoria, i en aquest sentit, el món cooperativista voldria que hi estès ben pressent l’opció cooperativa.

L’acte de constitució de la Federació de Cooperatives d’Alumnes de Catalunya ha tingut també un aspecte formatiu. La Maria Batet, presentada com a entrenadora d’emprenedors ha explicat els nois i noies el què cal per tal de posar en marxa projectes que tinguin alhora un vessant de servei a la comunitat i al mateix temps que serveixin per encarrilar la creativitat i recerca de la innovació dels joves.

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

No publicarem la teva adreça de correu.


*