L’Ateneu de Memòria Popular som una plataforma de més d’una vintena d’entitats i d’un centenar de socis i sòcies a títol individual que treballem per difondre la memòria democràtica en el nostre país. Entenem la memòria com aquella força que ens situa en el passat per parlar-nos del present i construir les memòries del futur. Aquest any, entre altres activitats presentem el projecte educatiu: Dones i memòria: Vides i treballs a la Barcelona del s. XX.
Aquest és un projecte pedagògic interdisciplinari i transversal dirigit als centres de secundària, ESO, Batxillerat, centres de formació de persones adultes i es pot adaptar per a l’alumnat del cicle superior de primària. Es pot utilitzar com a un projecte més en aquells centres que treballin per projectes, com a crèdit de síntesi, com a projecte de recerca a 4t ESO, pot motivar el treball de recerca de Batxillerat, es pot utilitzar en les hores de “cultura i valors”, com a itinerari d’optatives en els centres que ho creguin convenient.
En l’àmbit curricular, connecta amb les matèries de Ciències Socials, Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Literatura, Cultura i Valors, Filosofia, Ciències de la Naturalesa, Tecnologia i TIC, Educació Visual i Plàstica i arts Escèniques.
Entenem la memòria com aquella força que ens situa en el passat per parlar-nos del present i construir les memòries del futur
La proposta s’endinsa dins la història de les dones treballadores que van habitar Barcelona amb tres grans reptes: Recuperar les dones de l’oblit visibilitzant-les com a agents i subjectes de la història, valorar el seu paper en el sosteniment de la vida i de les comunitats, així com en el conjunt de la societat, i entendre la relació entre la divisió del treball i la construcció social del gènere.
I s’emmarca en sis grans objectius:
1.- Estudiar la història del segle XX amb perspectiva de gènere.
2.- Entendre com es construeix la posició social i la capacitat d’agència dels individus, especialment a partir de la categoria del gènere.
3.- Prendre consciència que la desigualtat i els rols de gènere no són un mandat de la natura ni responen a tries espontànies sinó a complexos processos històrics, socials i antropològics.
4.- Copsar la importància de les dones i de la seva funció social al llarg de la història.
5.- Comprendre que les persones i l’acció col·lectiva poden canviar el rumb històric.
6.- Experimentar com les ciències socials ens poden ajudar a comprendre’ns a nosaltres mateixes i el nostre entorn.
El projecte consta de tres biografies ficcionades que narren les vides, els treballs i les vivències de tres dones de tres generacions a la Barcelona del segle XX i a principis del XXI i un itinerari didàctic on es plantegen diverses situacions d’aprenentatge a partir d’aquestes vides.
A través de la vida quotidiana, les narracions visibilitzen i valoren les dones treballadores
Aquestes biografies cobreixen uns quaranta anys encadenats de cada una d’elles i de les seves famílies. Les tres protagonistes arriben a la ciutat en diferents temps històrics i s’estableixen en un barri de Barcelona que també esdevé protagonista del relat i permet situar-nos en les principals dinàmiques migratòries del s. XX. Les seves vides van acompanyades de “fets històrics” rellevants.
A través de la vida quotidiana, les narracions visibilitzen i valoren les dones treballadores i el seu paper en aquelles tasques que resulten essencials per al manteniment de la vida.
L’alumnat pot reconèixer elements que ens parlen del paper que juga el sexe, la classe social o l’origen en la divisió desigual del treball així com del sistema de gènere de l’època i com les seves forces i dificultats impactaven en la vida, l’imaginari i els desitjos de les dones. Les biografies són un accés a la història de les dones, que poden generar empatia amb les seves vivències i facilitar un procés de qüestionament de les pròpies trajectòries vitals de l’alumnat.
Són el punt de partida per promoure processos de recerca i investigació per part de l’alumnat, per formular-se preguntes que els permetin seleccionar, interpretar la informació, descobrir, experimentar, imaginar i crear de manera individual i col·lectiva. Els testimonis de les vides d’aquestes dones il·luminen aquells espais que no cobreixen les dades, els fets i la informació documentada. Adonar-se que la història de Barcelona s’ha construït amb les vides i treballs de milers de dones treballadores amb els recursos i les possibilitats amb què comptaven a cada moment pot despertar la curiositat i provocar formular-se més preguntes.
Els testimonis de les vides d’aquestes dones il·luminen aquells espais que no cobreixen les dades, els fets i la informació documentada
L’itinerari didàctic impulsa una proposta de recerca històrica a través de fonts primàries i secundàries detallades en les situacions d’aprenentatge que s’ofereixen. Es presenten qüestions com l’estudi de la identitat dels i de les joves, la seva escolarització, la música que escoltaven, els espais d’oci i socialització, la moda de l’època o el pes de les estructures socials, institucionals, culturals o econòmiques en les seves experiències i expectatives vitals. Es tracta d’aspectes propers als nois i a les noies que faciliten generar un aprenentatge amb sentit.
També es planteja un escenari amb propostes de carrer, de mapatge, de llegir la ciutat i la possibilitat de realitzar un producte final. Aquestes activitats impulsen la motivació, la curiositat, la imaginació, la connexió, l’associació d’idees i continguts, l’atenció, la reflexió i el pensament crític.
És des d’aquesta posició on l’alumnat podrà esdevenir subjecte del seu propi aprenentatge, obrir noves perspectives, respondre a algunes de les seves inquietuds i construir la memòria del futur .
Aquesta proposta pedagògica i els continguts dels tres relats es basen en els coneixements i la investigació que l’Ateneu de Memòria Popular i l’equip d’Androna Cultura han dut a terme per a aquest projecte. Pel que fa a la redacció de les biografies, hem comptat amb l’expertesa literària de l’escriptora Ada Castells.
Podeu trobar el projecte amb les biografies i l’itinerari didàctic al web: https://ateneumemoriapopular.cat/activitat/dones-i-memoria/
Si necessiteu acompanyament, assessorament o recursos poseu-vos en contacte amb nosaltres: ateneumemoriapopular@gmail.com