El conflicte de l’estiba encara aquest dimecres la seva jornada de vaga. Es tracta del segon dia dels vuit programats pels sindicats, Coordinadora de Treballadors del mar, CCOO, UGT, CGT i CIG. Dilluns es va fer una primera mobilització que segons van coincidir totes les fonts va tenir un seguiment del cent per cent a tots els ports de l’Estat espanyol.
Al port de Barcelona la repercussió de la vaga va ser menor perquè dilluns era festa. Però a Tarragona el seguiment va ser total, segons fonts dels treballaors
La vaga, que començarà a les 09.00 hores i es farà només a les hores senars, es repetirà de la mateixa manera els dies 7, 9, 19, 21 i 23 de juny. Per al dia 14 s’ha convocat una aturada ininterrompuda de 48 hores.
El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha insistit a Barcelona el que és “imprescindible” que els sindicats d’estibadors i la patronal Anesco s’asseguin a negociar per aconseguir un acord com més aviat millor.
La patronal demana ajuda al govern espanyol
La patronal de l’estiba Anesco ha demanat “ajuda” al Govern per solucionar el conflicte generat al sector, en trencar la passada setmana la negociació amb els sindicats que estan secundant un calendari de vagues en els ports.
“Anesco sol·licita l’ajuda del Govern per solucionar el conflicte generat amb l’entrada en vigor del Decret Llei” de reforma del sector, indica l’organització en un comunicat.
Tot i les posicions formalment asèptiques de Govern central i patronal del sector, el conflicte s’ha desfermat perquè tot i que el 22 de maig passat els estibadors i Anesco van arribar a un principi d’acord que, entre altres punts, assegurava la subrogació de tots els treballadors que actualment gestionen la càrrega i descàrrega als ports espanyols, cosa que assegurava la continuïtat a la feina de la plantilla actual formada per 6.500 treballadors. Dies més tard, la patronal es va desdir del pacte i va manifestar que volia analitzar les plantilles port a port, cosa que va causar la indignació dels treballadors.
A Catalunya els efectes de la primera jornada de vaga es van notar poc perquè va coincidir a Barcelona amb la festa de la Pasqua de Pentecosta. Tanmateix el seguiment va ser total a Tarragona. Dimecres serà, doncs, la primera jornada en què als dos principals ports de Catalunya hi haurà vaga. Fonts de la patronal es queixen de què, encara que no hi hagi vaga els treballadors que realitzen l’estiba i la desestiba haurien estat aplicant treball a un menor ritme de l’habitual, cosa que ha causat retards en les operacions als ports.
Solidaritat internacional
En el conflicte en el qual s’hi barreja l’interès del Govern de l’Estat per liberalitzar el treball als ports, la pressió europea per aconseguir l’abaratiment dels costos i l’ambició de les empreses per controlar el negoci que fins ara se li escapa per la gestió indirecta que fan els treballadors de les tasques de càrrega i descàrrega a través de les empreses que controlen aquestes tasques.
Però l’enfrontament pot anar a més, les federacions de treballadors del transport que controlen els principals ports mundials han fet saber que si la vaga es prolonga, donaran suport als treballadors espanyols boicotejant les descàrregues dels vaixells amb destí a Espanya que es vulguin desviar a altres punts d’Europa.