En aquests anys de pandèmia el 80% de les plantilles del sector de contact center ha estat forçada a teletreballar amb els seus propis mitjans personals sense que la patronal hagi volgut arribar a un acord sobre la compensació de despeses. Així ho denuncia el sindicat CCOO que convoca vaga al sector coincidint amb el 8 de març.
Expliquen que la congelació artificiosa dels salaris ha provocat que les retribucions de milers de persones se situïn actualment per sota de l’SMI. Les dones són el 75% al sector. “Una insuportable contractació majoritària es realitza amb jornades parcials, a les que caldria sumar les persones amb necessitats de conciliació per cura de menors i familiars, que han de recórrer a mesures amb altres reduccions al salari i que afecten en un 90% les dones , assolint aquestes el 80% en els nivells salarials més baixos”, diuen.
Així, apunten que és un sector paradigmàtic pel que fa a bretxes de gènere. Avui dia hi ha 75.000 dones treballadores que cobren de mitjana 800 euros al mes i la taxa de temporalitat és del 40%. A més, el sindicat també parla d’una manca de coresponsabilitat pel que fa a la perpetuació de rols de cures en dones i una manca de professionalització pel que fa a la baixa qualificació en dones amb formació superior.
A més, un altre element que volen tenir en compte per convocar aquesta vaga és que l’entrada en vigor dels Reials decrets 901 i 902/2020 no ha millorat la situació, ja que l’incompliment d’aquestes normes és generalitzat a les empreses del sector. Pel que fa als Registres Retributius i a les Auditories Salarials no existeix ara per ara cap empresa pertanyent a la patronal CEX que compleixi les seves obligacions d’informar i consultar la Representació Legal de les Persones Treballadores en els termes que indica la Llei. No existeix per tant, diuen, una política sectorial de transparència en les retribucions, ni possibilitat d’actuar davant de les bretxes salarials de gènere excepte la via de la denúncia o la judicial.
De la mateixa manera, el sindicat també apunta que els Plans d’Igualtat a les empreses del sector no compleixen amb els requisits de la norma, o directament no s’estan negociant. Es tracta d’una situació insòlita, que s’ha d’abordar com a conjunt a través d’un desenvolupament al Conveni Col·lectiu, qüestió que des de l’inici ha estat rebutjada per la patronal.
Aquesta convocatòria de vaga, que es traduirà en aturades de dues hores per a cada torn durant el 8 de març (matí, tarda i nit), té com a objectiu donar a conèixer la situació del sector a la ciutadania, com a persones usuàries i a les empreses principals, com a clients directes.
Donat que els serveis d’atenció a la clientela de grans energètiques, bancs, empreses de telecomunicacions, companyies d’assegurances, administracions públiques, transports, etc. són atesos per empreses de Contact Center que contracten principalment dones a baix cost, des de CCOO anuncien que seguiran mobilitzant-se fins canviar aquesta situació.