UGT de Catalunya considera, en un comunicat, que les dades de l’atur de l’agost són negatives. El sindicat vincula el creixement de les persones que cerquen feina a l’alta dependència del sector serveis de l’economia de Catalunya, cosa que en acabar l’estiu i els contractes vinculats amb la temporada turística torna a incrementar les dades de la desocupació.
Una dada significativa, perquè serveix de contrapunt, és la corresponent a l’afiliació a la Seguretat Social. A Catalunya al mes d’agost hi havia 3.066.078 persones afiliades, xifra que representa un descens de 42.352 persones afiliades (-1,36%) respecte al mes de juliol, i 99.584 persones més (+3,36%) respecte al mateix període de l’any anterior. Si s’afegeix l’element que moltes de les persones afiliades cotitzen només per unes hores i unes quantitats molt baixes, fruit dels salaris també molt reduïts, la imatge resultant no té res a veure amb les declaracions optimistes que es fan des del govern central respecte a la recuperació econòmica, afirma UGT.
Territorialment, al mes d’agost l’atur s’ha incrementat ala demarcació de en un 1,25% (382.717 persones en situació d’atur, 4.736 persones més); a , en un 0,68% (43.572 persones en situació d’atur, 296 persones més); i a Lleida, en un 0,38% (23.410 persones aturades, 88 persones més).Per contra, a Tarragona ha baixat en un 1,05% (56.607 persones en situació d’atur, 599 persones menys). En comparació amb el mateix període de l’any anterior, les quatre províncies catalanes han experimentat una reducció de l’atur que oscil·la entre l’11,01% de Lleida i 11,48% de Barcelona.
A l’agost, l’atur s’ha incrementat més entre els homes, amb 2.515 homes més en situació d’atur (+1,08%), que entre les dones, amb 2.006 dones més aturades (+0,74%). Respecte a l’atur registrat del mes d’agost de l’any anterior, observem que aquest s’ha reduït: un 15,61% en el cas dels homes (43.466 aturats menys) i un 7,45% en el de les dones (21.844 dones aturades menys).
Pel que fa a l’edat, de persones menors de 25 anys desocupades s’ha situat aquest mes d’agost en 28.546 joves. Aquesta xifra representa una reducció respecte al mes anterior d’un 1,05%, amb 303 joves menys en situació d’atur, i un descens respecte al mes d’agost de l’any passat d’un 16,22%, amb 5.526 joves menys aturats.
Vist per sectors productius, l’atur s’ha incrementat als serveis un 1,54% i 5.124 persones més en situació d’atur, a la construcció en un 1,34% i 769 persones més aturades, i a la indústria en un 1,18% i 795 persones més en atur. Per contra, s’ha reduït a l’agricultura, en un 6,01%, amb 734 persones desocupades menys i entre les persones sense feina anterior, un 4,54% i 1.433 persones menys en situació d’atur. Pel que fa a l’atur, s’ha reduït a tots els sectors: en la construcció, en un 20,74% (15.253 persones menys), en la indústria, en un 16,13% (13.064 persones menys), en l’agricultura, en un 9,34% (1.182 persones menys), en els serveis, en un 9,20%, (34.280 persones menys) i entre les persones sense ocupació anterior, en un 4,84% (1.531 persones menys en situació d’atur).
Propostes sindicals
El sindicat de tradició socialista considera que per reactivar l’economia al servei dels treballadors cal la derogació immediata de la Reforma Laboral RD 3/2012 i RD 16/2013, amb l’objectiu de poder impulsar i iniciar mesures actives urgents per a la creació d’ocupació estable i de qualitat. També és necessària la implementació de polítiques que fomentin la creació d’ocupació estable i de qualitat en la indústria del nostre país, incidint especialment en els sectors industrials emergents. A més, cal l’impuls d’una política salarial que garanteixi la capacitat adquisitiva de les persones treballadores mitjançant l’augment salarial i la recuperació de tot el que s’ha perdut aquests anys, i que situï el salari mínim interprofessional al mateix nivell que l’europeu: 1.000 euros.
Finalment UGT reclama l’increment de les mesures de control de la contractació i agilització de les vies de demandes per a les persones treballadores<; El reforçament els Serveis Públics d’Ocupació i la intermediació laboral pública i la regulació i transparència de les ofertes de treball de les empreses col·laboradores dels serveis públic d’ocupació.