Jordi Pascual.- Una cinquantena de persones s’ha concentrat aquest dimarts al migdia a la seu del grup Moventis a Sant Cugat per denunciar diverses mancances en la prestació del servei al Baix Llobregat, com ara la proposta de l’empresa per canviar les jornades laborals, passant-les de dilluns a divendres a de dilluns a diumenge, i el canvi del període de vacances, que fins ara es concentraven entre juny i setembre i es pretén redistribuir durant tot l’any. El comitè d’empresa adverteix també d’altres mancances i de la pèrdua de drets arran de la subrogació del personal.
Moventis va guanyar el servei de transport urbà de l’Hospitalet, el Prat i altres municipis del Baix Llobregat al gener, un concurs públic impulsat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona. A més de les línies urbanes de l’Hospitalet i el Prat, inclou diverses àrees urbanes i interurbanes de Barcelona, Esplugues, Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Feliu i Sant Just Desvern. Hi va començar a operar a l’abril, amb un contracte amb un valor de 297,18 milions d’euros i l’objectiu de prestar el servei a 13,5 milions d’usuaris a l’any. Segons informava la pròpia empresa, el servei es presta amb 119 vehicles que s’incorporen de forma progressiva i 257 professionals subrogats de la concessionària anterior, BaixBus (Mohn i Rosanbus).
“S’havia de garantir la subrogació de tot el personal amb les condicions però no poden garantir el servei”
Des de llavors, el comitè d’empresa ha advertit d’un risc de perdre drets. “S’havia de garantir la subrogació de tot el personal amb les condicions però no poden garantir el servei i volen aplicar l’article 41 de l’Estatut dels Treballadors per canviar les condicions laborals”, denuncia Edu Migallón, president del comitè d’empresa, que recorda que l’empresa va haver de justificar el preu inusualment baix que va presentar com a oferta econòmica al concurs, “volem que l’AMB fiscalitzi el contracte i que determini que l’aplicació de l’article no està justificat perquè no poden dir que no poden complir les condicions quan no fa ni un any que gestionen el servei”.
Fonts de l’empresa expliquen que l’aplicació de l’article 41 ha de permetre revisar “pactes que, tot i ser històrics, ja no responen a les necessitats operatives actuals del servei”. “La negativa a establir una negociació efectiva ens ha obligat a prendre mesures unilaterals per desbloquejar aquesta situació”, expliquen a elCugatenc, “l’ús de l’article 41 no ha estat una decisió presa a la lleugera sinó que és un mecanisme legal i necessari per alinear les condicions laborals amb les exigències actuals del contracte i garantir la sostenibilitat del servei públic”.
“Aquestes mesures busquen resoldre els desequilibris operatius i garantir un servei els 365 dies de l’any”
D’una banda, Moventis sosté que mantenir el treball en cap de setmana com a voluntari genera “desequilibris importants ja que no sempre s’aconsegueix la cobertura necessària per operar totes les rutes els dissabtes i els diumenges”. Per això proposa que els torns de cap de setmana siguin obligatoris i establir uns cicles que permetin “garantir un descans adequat per als conductors mentre s’assegura la prestació del servei”. D’altra banda, pel que fa a les vacances, l’empresa assegura que mantenir el període concentrat entre juny i setembre suposa tenir dificultats per cobrir les necessitats de personal “durant els mesos de més demanda”. És per això que proposa redistribuir les vacances durant tot l’any, evitant així comprometre el servei als mesos d’estiu. “Aquestes mesures busquen resoldre els desequilibris operatius i garantir un servei els 365 dies de l’any, com exigeix el nostre contracte amb l’AMB i com es mereixen les persones usuàries d’un servei de transport públic de qualitat”, argumenten les fonts de Moventis.
El comitè d’empresa, però, adverteix d’altres mancances com ara que no es comptabilitzen ni s’abonen correctament les hores de treball efectiu, una denúncia que ja havien fet a la vaga indefinida de Sarbus i la Vallesana de l’any passat. Llavors deien que no tenien una màquina de fitxar per tenir un bon registre de la jornada, el que suposava no comptabilitzar com a part de la jornada els desplaçaments amb el cotxe de l’empresa quan els conductors acaben la jornada a algun municipi ni el temps a la base abans de tornar a casa o de començar el servei.
En una carta dirigida al president del grup, el comitè de Marfina/Moventis Llobregat assenyala moltes altres mancances com ara no tenir un quadrant de treball durant els primers mesos de la concessió, no tenir el calendari laboral del 2025, incompliments del conveni, festius abonats incorrectament als treballadors a temps parcial, la retallada del temps de recorregut a algunes línies, horaris impossibles de complir, jornades de més de nou hores i mitja seguides i errors “habituals i constants” a les nòmines, entre d’altres. Les fonts de l’empresa diuen que no es pot negociar si als sis mesos de la concessió el conflicte laboral latent es fa evident amb la convocatòria de les vagues que van començar a l’octubre.
Els treballadors mobilitzats s’han trobat aquest dimarts al migdia davant de la seu de Monetis a la Via Augusta, engalanats amb armilles de Comissions Obreres (CCOO) i de la Unió Sindical Obrera de Catalunya (USOC). Ho han fet després de diverses jornades de vaga –cinc dies a l’octubre i cinc de novembre– i l’avís de noves dates per a aquest mes –avui i els dies 12, 16, 19 i 24. “Des de l’abril ens deien que no podien complir i que hi havia moltes baixes, el que ens feia pensar que no podríem aconseguir res”, explica Migallón, “només hem aconseguit negociar un aparcament dins de la cotxera però no ho han complert”.
“La resposta de la gerència ha estat coaccionar amb una trentena d’expedients disciplinaris”
“Certament el memorial de greuges a la plantilla i a les persones usuàries de les línies de l’Hospitalet, el Prat i altres municipis donaria per a més d’un foli”, recull el comitè d’empresa a la carta dirigida a la gerència de Moventis, on asseguren que el seu objectiu és mantenir els drets laborals ja existents, “la resposta de la gerència ha estat coaccionar amb una trentena d’expedients disciplinaris oberts contra persones conductores pel fet d’exercir el seu dret constitucional a la vaga i aplicar seguidament una modificació substancial de les condicions de treball”. El comitè d’empresa assegura que es manté obert a la col·laboració si es fa un diàleg “continu, constructiu i amb un acord aplicable en temps i forma correcta”.
En paral·lel a una vaga que sí que afectarà Sant Cugat
Més enllà de la reivindicació del Baix Llobregat que avui ha arribat a Sant Cugat, el sector del transport es troba en plena mobilització i CCOO manté la convocatòria de vaga indefinida a partir del 23 de desembre, després de les jornades de protesta del 27 d’octubre i l’11, el 28 i el 29 novembre així com de la desconvocatòria del 5 i el 9 de desembre. UGT i SLT es van desmarcar de les aturades després d’un pacte amb la patronal i CGT es va desvincular de les protestes per la “traïció” dels altres sindicats.
Aquestes mobilitzacions segueixen la lluita engegada anys enrere per aconseguir la jubilació anticipada als 60 anys per als professionals del transport. Són aturades que afecten als autobusos urbans i interurbans. Segons informa 3Cat, CCOO manté la convocatòria indefinida perquè considera que l’acord de la UGT amb la patronal no garanteix la presentació de la sol·licitud de coeficients reductors per assolir la jubilació anticipada.
Article original del Cugatenc.