Les assemblees de treballadors de Metro de Barcelona han decidit desconvocar les vagues després que s’acceptés el document pactat entre el comitè de vaga i la direcció de la companyia amb la mediació del Departament de Treball. Al final la resolució ha aprovat el conveni amb 480 vots a favor i 302 en contra, amb 56 abstencions. Aquest resultat és fruit de dues assemblees obertes a la plantilla. Segons ha repetit diversos cops l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, el nou conveni suposa una inversió de 23 milions.
Tal com va avançar Diari del Treball a dilluns passat el document final dóna resposta a les principals reivindicacions dels treballadors que representava el comitè d’empresa. Aquestes reclamacions eren eliminar els contractes a temps parcial en els torns de nova creació entre ara i l’any el 2022.
També s’ha decidit la reducció de la precarietat laboral amb la recuperació de les tasques externalitzades mitjançant la creació de 46 nous llocs de treball, i l’ampliació de 372 contractes de temps parcial a temps complert, segons la UGT de Catalunya.
Garantia d’ocupació
A més, l’acord garanteix l’ocupació impedint la possibilitat d’acomiadament davant la implementació de millores tecnològiques en el treball o davant ineptitud sobrevinguda de la persona treballadora, segons puntualitza CCOO.
S’implementen Implementació mesures reals i efectives per a la conciliació de la vida laboral i familiar, amb especial atenció a les situacions familiars complicades, adequacions de jornades, gaudiment rotatori de vacances, l’elecció de torn per a les reduccions de jornada per cura i millora dels permisos d’absència al lloc de treball per visita mèdica de menors i familiars de primer grau de consanguinitat/afinitat.
També es pacte la protecció total a les situacions de gestació i lactància, així com també garantir fórmules per a l’obtenció del 100% de la pensió de jubilació en aquelles situacions de dificultat personal o de salut que pot patir una persona treballadora durant la seva vida laboral.
En els quatre anys de durada del conveni col·lectiu els salaris s’apujaran un 4,5% en taules consolidables. A aquesta xifra es podria afegir un 2,5% no consolidable en forma de complements.
Comissions Obreres, un dels sindicats amb presència al comitè, va aprovar dimarts passat el contingut del document mediador que toca tots els punts de la plataforma negociadora, aprovada a l’octubre del 2015 pel conjunt de les persones treballadores, i que obliga a l’empresa a complir els acords i convenis que incomplia fins al moment, segons explica en un comunicat.
Per la seva banda el secretariat de CGT, el sindicat majoritari al comitè d’empresa ha defensat el recurs a la vaga com a mecanisme de guanyar conflictes quan la negociació ordinària no avança.
Cal recordar que l’acord del conveni es produeix després de més d’un any i mig de dura negociació. De dues tandes de vagues, la primera de les quals va afectar la celebració del Mobile World Congress l’any passat, amb moments de gran tensió com quan l’alcaldessa es va involucrat directament a la negociació, sense aconseguir desactivar el conflicte. La segona sèrie de vagues, es va posar en marxa en considerar els sindicats que la direcció de Transports Municipals de Barcelona (TMB) no avançava en la negociació de les seves reclamacions. Han estat el 2017 un total de 12 jornades de vaga que han causat greus problemes de circulació viària a la ciutadania de Barcelona.
TMB: “Tarannà flexible, dialogant i responsable”
Després de l’acord, la direcció de TMB ha fet públic un comunicat congratulant-se del pacte. Textualment afirma: “durant el procés de negociació, la Direcció de TMB ha demostrat un tarannà flexible, dialogant i responsable, que l’ha portat a realitzar el màxim esforç possible per atendre les reivindicacions dels treballadors, sense hipotecar les millores en el servei que reclamen els usuaris i la ciutadania”.
Curiosament l’acord s’ha produït ràpidament després que l’alcaldessa retirés de la responsabilitat directa de la negociació els responsables de l’empresa i situés en aquest lloc Jordi Martí, gerent de l’ajuntament. En aquest procés, la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal, ha rebut la reprovació de la majoria dels regidors del consistori de Barcelona.