Fa més de quatre mesos que els sindicats de la plantilla que atén les trucades del telèfon 061/Salut Respon, cabdal en temps de pandèmia i d’atenció telemàtica, van denunciar l’alta càrrega de treball. Ha passat el temps, però no han canviat les condicions ni les situacions en què es troben les treballadores. De fet, Salut no ha fet cap canvi, més enllà de prorrogar el contracte d’externalització amb Ferrovial el mes de novembre.
Alane Chaparro, membre de la Coordinadora Obrera Sindical (COS), va treballar atenent trucades a una sala del 061/Salut Respon des de l’agost fins al gener, quan, a diferència de la dinàmica comuna, no li van renovar el contracte. Explica que la pràctica que realitza Ferrovial és allargar els contractes eventuals fins a l’any, moment en què per llei haurien d’esdevenir indefinides, quan són acomiadades.
No té sentit que un servei públic, i més en pandèmia, tingui com a únic objectiu el benefici econòmic d’una empresa
“La Generalitat dóna subvencions a l’empresa per fer formació, i com més gent formi, més diners rep Ferrovial”, argumenta Chaparro com a explicació per a l’alta inestabilitat de la tasca. A més, “de cara a la galeria sempre queda bé dir que has contractat molta gent”, afegeix.
El nivell de rotació és tan alt que, segons la sindicalista, tota la plantilla té contractes eventuals o d’obra i servei, de manera que poden ser acomiadades en funció de la càrrega de treball i abans de l’any sense cap justificació. “En els mesos que he estat han entrat i sortit unes 400 persones. Hi ha hagut un parell d’acomiadaments massius“, explica l’Alane Chaparro.
La ja extreballadora considera que el fet que el servei estigui externalitzat és “un problema” i no entén com un servei telefònic que dóna servei a tota la població, així com a equipaments de la xarxa pública de Salut, no es gestioni directament des del departament. “No té sentit que un servei públic, i més en pandèmia, tingui com a únic objectiu el benefici econòmic d’una empresa”, diu en referència a Ferrovial. “Se’m fa difícil entendre que una extensió del sistema sanitari públic sigui privada”, afegeix.
Chaparro relata que Ferrovial intenta “reduir constantment el temps de trucada, contractar gent nova o acomiadar persones si un mes baixen les trucades”. La sindicalista apunta clarament a un culpable: “Els enemics que fan mal a la sanitat pública no és només Ferrovial, sinó Salut i, per tant, ERC”, diu. Afegeix que “cal assenyalar perquè les responsabilitats tenen nom i cognoms i s’han de depurar”.
Acomiadada després de fer acció sindical
La pràctica més repetida a Ferrovial segons Alane Chaparro, allargar el contracte justament fins a l’any, no es va repetir en el seu cas. La treballadora considera que el motiu és que pocs dies enrere havia començat a fer sindicalisme. “Totes les persones que van acomiadar el 31 de gener portaven des del març. Totes menys dues”, diu referint-se a ella i a una companya “que va estar molts dies de baixa”. En el seu cas, que van entrar a l’agost, la pràctica comuna de Ferrovial hauria estat mantenir-les contractades durant més mesos.
No és l’únic servei externalitzat per Salut a Ferrovial que ha aixecat polseguera
“El contracte se’m va acabar nou dies després de fer acció sindical. No em renoven el contracte, tot i que no rebo cap informació i he d’entendre per mi mateixa que estic acomiadada”, diu. “No crec que sigui casualitat que tothom a qui han acomiadat sigui del març menys dues, i que una d’elles estigui sindicada”, protesta.
En aquest sentit, Chaparro assegura que de moment ha fet una denúncia individual, tot i que explica que “estem treballant per fer-ne de col·lectives”. Amb tot, reconeix que aquest aspecte “s’ha d’acabar de concretar” i encara no pot facilitar més informació.
La relació entre Salut i Ferrovial
El servei del telèfon d’atenció sanitària 061 no és l’únic servei externalitzat per Salut a Ferrovial que ha aixecat polseguera des que va començar la pandèmia per Covid-19. El col·lectiu sanitari i bona part de l’opinió pública es va oposar a l‘externalització del servei de rastrejament de casos positius.
Al llarg de l’explotació per part de Ferrovial es van reportar nombrosos problemes, com ara el fet de no permetre que la plantilla respectés la distància de seguretat a l’entrada de les instal·lacions o greus errors de programari que inutilitzaven la tasca. Per aquest motiu, i quan va començar la campanya de vacunació, Salut va decidir internalitzar el servei.
Ara bé, no va acabar aquí el problema. El col·lectiu de rastrejadors acomiadats en el moment en què Salut va prendre les regnes del servei, Scouters en Lluita, critica que la Generalitat no els va avisar de la finalització del contracte amb Ferrovial i els va acomiadar sense permetre’ls, de forma efectiva, incorporar-se al servei internalitzat.