La vaga al sector dels contact centers convocada pel sindicat CGT ha tingut a Catalunya un seguiment del 70% especialment a les grans empreses, segons fonts d’aquesta organització. Però, puntualitza que la incidència s’ha de comptar a partir de les persones que podien sumar-se a les aturades. Això implica descomptar els serveis mínims i treballadors de permís o vacances.
Per primer cop en serveis vinculats amb la informació vinculada amb emergències, com són els números 0,61 i 112, els serveis mínims no han estat del 100%, sinó que, després d’una dura negociació, Treball els ha fixat en el 85%. El sindicat considera el canvi com una victòria però insuficient.
Treballadores i treballadors de les empreses que feien vaga han fet una primera concentració davant la seu de la patronal catalana Foment del Treball. L’acció pretenia cridar l’atenció de l’opinió pública en relació amb la dura posició de les organitzacions empresarials del sector. Fa dos anys que es negocia la renovació del conveni col·lectiu. Contra el que acostuma a passar en altres àmbits, la posició dels empresaris és pràcticament no oferir res. De fet, per aquest any plantegen un increment del 0% i per al 2018 un augment del 0%. Només de cara a 2019 els empresaris ofereixen un augment de salaris de l’1%.
El 2017 el Govern central preveu que els preus pujaran un 1,4%, xifra que altres organitzacions con Funcas incrementen fins al 2%. La inflació interanual a finals de febrer és d’un 3%. Davant d’aquestes perspectives els salaris del sector del màrqueting directe poques vegades supera el mínim. Els treballadors es queixen de que en aquest àmbit és habitual que les empreses canviïn de propietari. quan això passa els treballadors que són subrogat perden drets com l’antiguitat o altres que es vinculen al temps de treball.
Sigui com sigui la situació en el flanc sindical mostra una certa dispersió. Si durant molts mesos les diferents forces obreres havien mantingut una posició unitària, la situació actual és diferent. Abans de la convocatòria en solitari de CGT, la UGT havia convocat també diversos dies de vaga també sense cap altre suport. Enfront hi ha grans empreses, en molts casos multinacionals, que parteixen, a priori, d’una posició de força. Per posar un exemple, els serveis del 0,61 i 112 que hi ha a la Zona Franca de Barcelona estan operats per Ferrovial, propietat de la família Del Pino, que és la tercera fortuna d’Espanya.