El segon torn de la vaga que segueixen setmanalment els treballadors de Metro de Barcelona es desenvolupa, igual com el primer amb un «seguiment massiu». Només s’ha produït algunes incidències a la línia 5, concretament a les estacions de Diagonal i Verdaguer, segons fonts dels convocants. En aquests llocs s’han hagut de regular les entrades de passatgers als trens per evitar aglomeracions. Al matí les estacions amb problemes han estat les de la Sagrera i de Sagrada Família.
La incidència de la vaga entre els usuaris en les hores punta es fa suportable perquè els viatgers d’avant l’anunci de les aturades eviten usar aquest mitjà de transport. Les dades de l’empresa afirmen reiteradament que el passatge en dies de vaga baixa un 25% en relació amb un dia normal.
De manera paral·lela a la convocatòria de vaga tant l’empresa com els treballadors fan una tasca de divulgació per fer entendre als usuaris qui és el responsable de les aturades. Fa uns mesos la direcció de TMB, en una maniobra que va suscitar moltes crítiques, va filtrar els salaris de les categories més habituals de treballadors. Per la seva banda, els sindicats que representen els treballadors han usat les xarxes socials per fer arribar els seus missatges. Així, durant la tercera jornada de vaga el sindicat CGT va repartir un vídeo a través de Twitter en el qual s’explicava la posició dels treballadors i es feia una dura crítica a la negativa de l’empresa a facilitar informació del col·lectiu de treballadors que estava fora del conveni, del qual no ha fet públics, tot i les decisions judicials, ni els noms ni els salaris que cobren.
Cartells amb Margaret Tatcher de fons
En la quarta jornada de vaga, grups de treballadors han penjat cartells amb el títol: «Aquests són els responsables de la vaga del metro» i a sota hi havia les fotografies de la regidora de mobilitat, Mercedes Vidal i el director de Metro, Marc Grau. De fons hi ha una imatge de la primera ministra conservadora britànica Margaret Tatcher, en una clara analogia entre la política antisindical que va desenvolupar la política anglesa i la que consideren que realitza la direcció de Metro i també l’equip de govern de l’Ajuntament de Barcelona, només cal recordar que Vidal és dirigent del partit d’esquerres Esquerra Unida i Alternativa (EuiA).
A banda de la batalla de la imatge, els contactes entre empresa i el comitè de vaga no s’han aturat. La setmana passada es van aconseguir avanços en la línia d’un acord, tot i que finalment no van quedar plasmats en un document tancat, cosa que no va evitar la convocatòria de vaga. Demà, dimarts, les dues parts s’han citat per continuar negociant. El mecanisme que se segueix és tancar pactes punt per punt, de manera que tot acord aconseguit no es torna a debatre, encara que hi hagi jornades de vaga convocades posteriorment. La idea és aconseguir tancar un acord que es pugui presentar a l’assemblea de treballadors i obtenir el vistiplau dels empleats. Només així s’aconseguiria firmar un conveni que fa dos anys que es negocia i que ha estat objecte de més de 70 reunions i moltes jornades de vaga.