Els sindicats UGT, CGT, SCAT i SEC van convocar dues jornades de vaga a les oficines del BBVA per protestar contra l’ERO que està executant. La jornada d’ahir 25 de maig va ser autònomica, però aquest segon dia de vaga es celebra a nivell estatal. La lluita és més intensa a Catalunya perquè l’ERO preveu acomiadar 1248 persones només a Catalunya, sent aquest el 26% de la plantilla afectada, ja que les dades per a tot l’estat són de 3798 acomiadats. El que representa una mitjana per la resta de l’estat del 17% de persones afectades.
Sindicats com CCOO i ACB no han seguit aquestes dues jornades de vaga, però sí que convocaran aturades parcials a banda d’ahir 25 de maig, els propers 31 de maig i 2 de juny. Aquest, però, és el darrer dia de negociacions, que acaben el 3 de juny.
Aquestes mobilitzacions arriben després d’altres de més puntuals en format concentracions. Si alguns sindicats han volgut anar ja a la vaga i de manera més present a Catalunya és perquè a banda de tenir més persones afectades, tenen altres característiques que fan que la sortida sigui més greu. I és que només 174 persones són majors de 55 anys. En un comunicat conjunt per aquestes dues jornades de vaga, els sindicats expliquen que “la resta estan abocades a una sortida en condicions deplorables de 30 dies per any treballat amb un màxim de 20 mensualitats”. A banda, l’ERO pretén el tancament del 35% de la xarxa d’oficines a Catalunya. Dit d’una altra manera: 204 de les 578 existents.
És per això que creuen que a Catalunya cal un calendari de mobilitzacions més intens que a la resta de l’estat. La jornada del 26 va ser convocada a nivell estatal per la CGT i ràpidament es va donar suport adherint-se a la convocatòria des dels altres sindicats. Com diuen al text, “aquesta lluita no és una qüestió de sigles, sinó de defensa dels nostres llocs de treball”.
Deixant de banda el què pot suposar fer dos dies de vaga, el 90% de les oficines de BBVA a Catalunya no van obrir ahir. Així, aquesta premissa es va complir.
Tot i així, les negociacions a la mesa no avancen. Jaime Picazo, secretari general de la secció sindical UGT BBVA Catalunya, explica que aquesta “no va aconseguir avançar massa”, que “no han hagut grans modificacions” i que “segueix sent un desastre”. L’únic que sembla que els delegats negociadors estan aconseguint a poc a poc són unes petites millores econòmiques. Amb tot, Picazo creu que no podran solucionar que una persona que no se’n vulgui anar no acabi sent acomiadada.
Picazo explica que hi ha una proposta sobre la taula per rebaixar l’ERO. Es tractaria dels treballadors de call centers que venen assegurances pel banc. La rebaixa de retallada afectaria unes 490 persones, 88 d’elles a Catalunya. “Això no soluciona res perquè no arriba ni tan sols a un 5% de l’execució a Catalunya”, diu Picazo. A banda es tracta d’un servei on les condicions laborals “sòn pèssimes”: “aquests treballadors estan allà connectats a un telèefon i per anar al lavabo han d’aixecar una cartolina de colors gairebé demanant-ho…”. Així, des de la UGT denuncien que amb aquest ERO perden els treballadors i treballadores que perdran el seu mitjà de vida, però també els treballadors i les treballadores que es queden, “perquè hauran de suportar més càrregues de treball, quan les que suporten actualment ja són inassolibles”. Així mateix també diuen que perd la clientela, que “veurà reduïda la seva xarxa física de contacte i l’empitjorament de la qualitat del servei pagant el mateix”. Ahir molts pensionistes, en el dia de cobrar, es van trobar sense poder assistir a la seva oficina.
Picazo també ressalta que és important que les mobilitzacions segueixin perquè fins la fi de les negociacions només queden tres reunions “i s’ha acabat”.
La UGT recorda que BBVA “és una de les empreses guanyadores de la pandèmia, amb un benefici de 1.210 milions d’euros (xifres pre-covid) durant el primer trimestre”. Ara volen justificar l’ERO, d’una banda, sobre la base que a l’Estat encara queda un petit marge per a millorar l’eficiència i, per un altre, que els clients prefereixen canals remots per a interactuar amb el banc, amb la qual cosa les vendes digitals estan creixent exponencialment. Des del sindicat diuen que això és fals perquè és la xarxa d’oficines qui continua realitzant la majoria d’aquestes falses “vendes digitals”.