Els repartidors, riders, de diverses ciutats europees es reuniran el 27 d’octubre a Brusel·les per establir una primera coordinació en l’àmbit europeu. Treballadors que operen per compte de multinacionals com Deliveroo, Glovo i Uber eat, entre altres, han decidit establir una primera coordinació que els permeti millorar la seva situació laboral, segons ha explicat Oriol Alfambra, membre del col·lectiu riders x derechos.
«La idea és intercanviar experiències de cada grup i també dades que ens permetin treballar en favor dels nostres objectius», explica Alfambra. En la convocatòria hi participaran grups de repartidors d’Amsterdam, Brusel·les, Berlín, Milà, Lió, París i Barcelona. No obstant això, en el cas de l’Estat espanyol, els membres de riders x derechos, estan en contacte amb les agrupacions creades a altres ciutats, com València o Madrid.
Les reunions tenen com a objectiu crear estratègies conjuntes que serveixin per afrontar les problemàtiques que tenen els treballadors que operen en multinacionals que sota l’aparença d’empreses de la nova economia apliquen unes relacions laborals totalment desregulades.
Lews dures condicions laborals que pateixen els repartidors han fet que arreu d’Europa, inicialment de manera un xic espontània, però més tard amb una certa coordinació es produïssin vagues. Així, segons European riders stricke s’han produït vagues, a Londres, París, Rennes, Nantes, Bordeus, Marsella, Lió, Torí, Milà, Bolonya, Berín, Brussel·les, Amsterdam. A l’Estat espanyol, la primera vaga de riders es va fer a Barcelona, més tard es van realitzar aturades a Saragossa i a Madrid.
A Saragossa els treballadors de Glovo, empresa que reparteix menjar preparat i altres encàrrecs a domicili, van fer una vaga l’11 de setembre passat, que va col·lapsar l’aplicatiu informàtic, de manera que l’empresa va haver de desconnectar-se de la xarxa per no poder atendre la gran quantitat de comandes que es van produir telemàticament.
Les denúncies presentades a Inspecció de treball han donat resultats positius per als treballadors a València i també a Barcelona. En el cas concret de Deliveroo, algunes de les reivindicacions són: ser contractats per la multinacional, poder escollir lliurement en un futur si són assalariats donats d’alta a la Seguretat Social o autònoms, ser remunerats amb el salari mínim l’hora, ser tractats amb equitat i sense cap discriminació i la constitució d’un comitè consultiu entre els riders i Deliveroo.
En aquests moments, part de les demandes s’han aconseguit a Berlín, on l’empresa s’ha compromès a contractar una part dels repartidors i mantenir la resta com a autònoms, segons explica Alfambra.