Si algú li digués que hi ha un tractament que redueix el risc de morir per malaltia cardiovascular, per càncer i per totes les causes possibles fins gairebé la meitat del risc normal, segurament pensaria que no és cert. O si ho cregués, demanaria que li proporcionessin immediatament aquest tractament. I no obstant això, el tractament existeix i està a l’abast de moltíssimes persones: només cal anar amb bicicleta a treballar.
Aquesta és la principal conclusió d’un estudi realitzat al Regne Unit en el qual van avaluar, depenent del mitjà de transport utilitzat per anar a treballar, el risc de contraure malalties cardiovasculars i càncer, així com de morir per alguna d’aquestes dues causes o, també, per altres causes en conjunt.
En la investigació van participar 263.450 persones (52% dones; edat mitjana: 52,6 anys) de 22 localitats. Van classificar als participants en quatre categories: caminants, ciclistes, mixtos i inactius (els que utilitzen el vehicle públic o particular).
Gairebé un 1% dels participants (2430) va morir durant els cinc anys de seguiment en l’estudi de mortalitat; d’ells, 496 per algun incident cardiovascular i 1126 per càncer; la resta va morir per altres causes. Van patir càncer 3748 persones i 1110 van patir algun episodi de malaltia cardiovascular.
El risc de morir per qualsevol causa dels que es desplaçaven al seu treball en bicicleta era un 59% dels que ho feien en algun vehicle, i el dels que combinaven el passeig amb el ciclisme, un 76% del dels “inactius”.
Els resultats van ser millors fins i tot en limitar l’anàlisi al càncer. En els que pedalaven per anar a treballar, la incidència d’aquest conjunt de malalties va ser un 55% i el risc de morir, un 60% dels nivells característics de les persones inactives; i si combinaven bicicleta i passeig, aquests percentatges eren del 76% i del 64% per la incidència de les malalties i per al risc de morir, respectivament.
També van ser més favorables els resultats de l’activitat física quan s’analitzava la probabilitat de patir un accident cardiovascular o el risc de morir per aquesta causa. La probabilitat de patir un episodi cardiovascular dels que anaven amb bici a treballar va ser un 54% de la probabilitat de patir-lo qui anaven en cotxe, autobús o metro. I la probabilitat que una persona que anava caminant a la feina tingués un accident cardiovascular era un 73% del d’una persona “inactiva”.
Els efectes de la manera de desplaçament sobre la mortalitat per aquesta causa van ser fins i tot majors: la probabilitat de morir dels que anaven en bici va ser un 48% i la dels que anaven caminant, un 64% de la dels que anaven en automòbil o en transport públic.
Més evidències sobre els beneficis de l’activitat física
El risc de morir per càncer o per totes les possibles causes no era inferior en els que anaven caminant a treballar. Tampoc ho era en els que combinaven l’automòbil (públic o particular) i el passeig.
Les conclusions d’aquesta investigació se sumen a les obtingudes en altres en què s’han comprovat els beneficis que reporta l’activitat física sobre la salut. I en concret, sobre la probabilitat de morir a causa d’algun càncer o d’algun accident cardiovascular. L’interessant d’aquest estudi és que una mesura a priori tan senzilla com pedalar per desplaçar-se a la feina tingui efectes tan espectaculars sobre el risc de morir.
Pensem en les conseqüències que d’estendre l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport tindria sobre els costos de sistema sanitari, d’una banda, i sobre la qualitat i esperança de vida de cada un de nosaltres, de l’altra.
La versió original d’aquest article va ser publicada al Quadern de Cultura Científica de la UPV/EHU.
Aquest article va ser publicat originalment a The Conversation. Llegiu l’original.