Sindicats, Govern de Catalunya, industrials del sector de l’automòbil i també representants de les empreses fabricants de components crearan una comissió per valorar l’impacte de la crisi dels motors que afecta a Volkswagen i a les seves filials a Catalunya. Es vol estudiar els efectes que el descobriment d’irregularitats en alguns motors del grup alemany pot tenir en la indústria catalans, en l’ocupació i en l’economia general del país.
la conclusió anterior és fruit de la reunió cimera celebrada al Palau de la Generalitat amb presència del president de Catalunya, Artur Mas, el responsable d’Indústria, Miquel Puig i els secretaris generals d’UGT de Catalunya, Josep Maria Àlvarez i de CCOO, Joan Carles Gallego, als que acompanyaven els responsables del sector del metall, Matías Carnero, que presideix el comitè d’Empresa de Seat, i Javier Pacheco, responsable de la federació d’Indústria de CCOO.
La trobada al màxim nivell diu molt de la importància que per al govern català i també per als sindicats es dóna al problema que s’ha produït en desvelar-se irregularitats en alguns motors de models fabricats pel consorci Volkswagen. El capteniment de tots els assistents a la trobada al Palau de la Generalitat és el temor que la crisi pugui afectar al teixit industrial català i també a l’ocupació de l’àmbit de l’automoció i de les indústries auxiliars, va explicar el secretari general de CCOO, Joan Carles Gallego.
De forma paral·lela els sindicats van demanar a la Generalitat la seva implicació total en el grup de treball que s’ha creat a nivell espanyol per mantenir una interlocució fluïda amb Volkswagen. Aquesta comissió estarà formada pel Ministeri d’Indústria, el govern navarrès, on hi ha una factoria de la marca alemanya; la Generalitat, pel que toca a Catalunya en relació amb Seat, i responsables de la UGT i CCOO per la banda sindical, segons van explicar Àlvarez i Gallego.
Mantenir la confiança en els automòbils de Seat i Volkswagen
En la roda de premsa posterior a la reunió, tant sindicalistes com Generalitat es van esforçar per enviar, dins la prudència, un missatge de tranquil·litat als usuaris. La preocupació que hi ha és que l’enrenou ensorri les vendes del grup de matriu alemany i també de Seat. El conseller Puig, sense voler dramatitzar va explicar que les vendes del setembre de Volkswagen i filials havien estat les normals, però que les primeres dades de l’octubre mostraven caigudes d’entre el 15 i el 25% segons marques i models.
Josep Maria Àlvarez va mostrar la seva malfiança pel que fa a les garanties sobre el manteniment de les inversions que el ministre d’Indústria ha donat repetidament fent-se ressò de les converses mantingudes amb Volkswagen. El sindicalista ha considerat que el responsable oficial hauria d’haver esperat a tenir la versió oficial de Volkswagen en referència a les inversions a Catalunya: “la resposta a totes les preguntes vindrà de Volkswagen” ha predit.
El líder de la UGT ha considerat que la crisi dels motors no és un problema estricte de Seat, sinó que és un assumpte que pot afectar a tot el sector automobilístic català. I ha donat una dada: “per cada lloc de treball directe de Seat n’hi ha sis d’indirectes”.
Carnero ha seguit amb la mateixa tònica que el seu company de la UGT. Ha centrat l’objectiu a mantenir la confiança dels compradors en les marques que produeix tant Seat com el grup matriu i ha alertat que les inversions en innovació fins que no es pronuncii expressament el grup no es poden donar com a tancades. Ha fet un crit d’atenció perquè el futur del sector automobilístic no esdevingui un assumpte preelectoral: “fins que Volkswagen no es pronuncii i ratifiqui les inversions això pot ser un culebrot electoral”, ha dit.
Per la Generalitat ha parlat el conseller Puig. Ha estat críptic al indicar que l’assumpte dels motors del grup Volkswagen no és més que “la punta de l’iceberg”. Ha ratificat el compromís de la Generalitat amb el sector de l’automoció a Catalunya i la seva indústria. També ha reconegut que l’assumpte del trucatge pot tenir conseqüències econòmiques a Catalunya més enllà de Seat. La marca catalana ha estat, ha dit, “la víctima d’un greu error de Volkswagen” i d’aquest error en poden patir també conseqüències els treballadors, els proveïdors i els clients.
Insinuacions de Puig
El responsable d’Indústria de la Generalitat ha assegurar que es manté el compromís adoptat aquest estiu amb Volkswagen en el sentit d’aportar les ajudes complementàries a la inversió de 3.200 milions que va comprometre el grup alemany l’estiu passat. Aquestes ajudes podrien ser línies de crèdits tous o subsidiats, ajudes a la innovació i desenvolupament, sempre en el benentès que han de ser compatibles amb la competència i no s’han de poder vincular amb ajudes d’Estat.
Cap a la fi de la seva intervenció Puig s’ha esplaiat en la insinuació inicial. s’ha estranyat que el cas de Volkswagen sigui l’únic descobert i ha tornat a insinuar que potser el cas alemany té a veure amb una ofensiva contra la tecnologia dièsel, que, en la seva opinió, té molt recorregut. I ha fet una tercera insinuació quan ha vinculat l’enduriment dels controls contra els motors contaminants adoptat per Califòrnia, quan Volkswagen estava penetrant amb força, ha fit, en el mercat nord-americà.
1 comentari
Lo que Franco dio a Catalunya, como siga Mas mucho tiempo en el Gavern lo changa.