Els ajuntaments catalans i les organitzacions municipalistes s’han compromès a què totes les licitacions de neteja viària i d’edificis que es treguin a concurs incloguin entre el seu articulat un punt que reclama que es demani a les empreses aspirants que paguin als seus treballadors almenys el que indica al conveni català de neteja. Aquest aspecte forma part del codi de bones pràctiques firmat per la Federació de Municipis de Catalunya, l’Associació de Municipis de Catalunya, els sindicats CCOO i UGT, i les patronals del sector, ASCEN (Associació Catalana d’Empreses de Neteja) i de ASPEL (Asociación professional de empresas de Limpieza).
El codi de bones pràctiques pretén posar ordre tant en les licitacions, com donar pautes als ajuntaments sobre quins aspectes haurien de formar part d’un contacte tipus de neteja viària o d’edificis.
Aurora Huerga, secretària general de la Federació de Serveis privats de CCOO de Catalunya, explica al Diari del Treball: “l’acord afecta els ajuntaments vinculats a les dues associacions, que a Catalunya són uns 900 i ha de servir per donar un segell de qualitat a les licitacions del sector públic”.
Tal com s’ha dit, el pacte reclama que totes les licitacions han de comptar amb una dotació econòmica suficient per complir amb el que en l’aspecte salarial recull el conveni aplicable, el de neteja d’edificis i despatxos d’àmbit català. Per tant, quedarien fora dels termes del codi ètic les empreses que paguessin per sota d’aquest llindar, que utilitzessin societats subcontractades per reduir costos o que volguessin utilitzar en alguna part dels processos les empreses multiservei, nascudes de les facilitats que ha donat la reforma laboral.
És voluntat de les parts firmants de l’acord que serveixi de guia per a les contractacions de serveis de neteja. Per això la comissió mixta que s’ha creat al respecte ha decidit que una de les seves tasques serà elaborar un contracte tipus que pugui orientar els equips municipals o de les entitats supramunicipals a l’hora de fixar els plecs de condicions.
Tot i que l’acord no ha estat publicat en tots els seus extrems, aquest mitjà ha pogut saber que recomanarà que l’apartat econòmic només “pesi” un 60% del conjunt dels elements de la comanda. El 40% restant es formarà a partir de la valoració d’aspectes qualitatius vinculats amb el servei i punts com l’aposta de les empreses per la formació del personal o, per exemple, de les facilitats que ofereixi per a la conciliació de la vida laboral i personal dels treballadors i treballadores, segons ha explicat Aurora Huerga.
“Sembla que fins i tot les empreses s’han adonat que aquest sector havia arribat a un punt de gran desregulació, cosa que feia que alguns contractes valoressin en 7 euros l’hora el treball, quan tots sabem que només la mà d’obra directa, si es paga el conveni,l’hora de treball, sense cap altre element, costa més de 12 euros”, assegura la responsable de CCOO.
A Catalunya es considera que les persones que treballen en l’àmbit de la neteja viària i d’edificis públics són unes 40.000. La pressió de les grans empreses que hi ha en aquest sector ha fet que en les darreres setmanes es produïssin denúncies d’irregularitats en les contractes de neteja de ciutats tan importants com Barcelona i Badalona.