La paraula rider ha trascendit el terreny de la literalitat per passar a donar nom a una nova realitat del treball vinculada a les plataformes digitals.
En efecte, les treballadores de plataformes de neteja en domicilis comparteixen amb els riders alguns aspectes característics del treball en plataforma, com ara una escassa o nul·la protecció social, la inestabilitat del treball, la inseguretat dels ingressos i la manca d’un centre de treball on compartir espai, temps i inquietuds. També són comunes l’exposició a riscos de tipus psicosocial, entre els que destaquen un elevat grau de control sobre el treballador, la necessitat de connexió continua amb la plataforma i la valoració del treball basada en criteris subjectius com les opinions dels clients. No obstant això, no podem entendre les plataformes com estructures aïllades de la realitat on operen. Les dinàmiques pròpies del treball en plataforma s’entrellacen amb la casuística de cada sector, creant diferents vivències del que és el treball en plataforma.
En el cas de les plataformes de repartiment, pràcticament podem parlar de què ha estat la oferta del servei la que ha creat la demanda. L’existència de repartidors a domicili no és nova, ni molt menys, però les plataformes han tingut l’habilitat de crear una nova necessitat en la societat. El nou nínxol de mercat ha donat lloc a la configuració d’un nou col·lectiu de treballadors, els riders. Les plataformes de neteja, en canvi, s’inserten en un sector amb dinàmiques i característiques pròpies molt assentades i amb un col·lectiu de treballadores preexistent. Ambdós col·lectius comparteixen característiques com una elevada presència de persones migrants o l’estrat social humil dels seus treballadors, però difereixen en d’altres com la composició per gènere, majoritàriament masculina en el cas dels riders i marcadament femenina en el cas de les treballadores de la neteja, o en l’edat dels treballadors, essent notablement més jove el col·lectiu rider i de més edat el de les treballadores de neteja. Aquesta diferència en l’edat mitjana, a més, condiciona l’existència d’una notable bretxa digital entre ambdós col·lectius.
Un altre aspecte diferenciador de la realitat de riders i treballadores de les plataformes de neteja és la visibilitat del col·lectiu. D’uns anys ençà, una legió a pedals, proveïda amb vistoses motxilles corporatives, ha pres els carrers de les grans ciutats, transformant el paisatge urbà i passant a formar part de la nostra quotidianitat. L’aposta per la visibilitat va ser un factor determinant en l’èxit de plataformes de repartiment com Glovo o Deliveroo. Paradoxalment, aquestes colorides motxilles, dia i nit amunt i avall, han estat clau també en la visibilització del col·lectiu rider i de les seves demandes. Les plataformes de neteja en domicilis, en canvi, no proporcionen a les seves treballadores cap element distintiu -motxilles, bates de treball, etc.- que permeti identificar-les com a treballadores de la plataforma. Per aquest motiu, i per molt que es desplacin amunt i avall com els riders, de domicili en domicili, ho fan de manera inadvertida als nostres ulls.
No obstant, la invisibilitat de les treballadores d’aquestes plataformes no és únicament conseqüència de la manca d’elements visuals que les relacionin amb la marca o companyia. D’una banda, la naturalesa del treball que desenvolupen, sempre a l’interior de domicilis, condiciona una invisibilitat de tipus físic. De l’altra, l’escàs reconeixement social del treball de cures i neteja, històricament feminitzat i, de forma més recent, realitzat en gran mesura per dones migrants, les condemna a la invisibilitat social.
El tracte amb el client és un altre element diferenciador entre riders i treballadores de les plataformes de neteja, en relació al temps i també a l’espai. Si en el primer cas es produeix un contacte fugaç entre treballador i client, el temps necessari per entregar la comanda, i normalment a la porta del domicili, en el segon cas aquest contacte s’allarga durant una, dues o tres hores, i es produeix a l’interior del domicili. Si els riders, en especial les dones riders, s’exposen en el seu dia a dia a situacions intimidatòries en el tracte amb els clients, en el cas de les treballadores de les plataformes de neteja aquest risc es veu enormement augmentat per les condicions en què es produeix el contacte amb el client. Malauradament, no són inhabituals situacions intimidatòries o violentes, el tracte discriminatori o abusiu o fins i tot l’assetjament sexual. Les treballadores mai no saben què poden trobar-se a l’altra banda de la porta quan acudeixen a treballar a un domicili, i aquesta és una incertesa que afronten de forma quotidiana i sempre en solitud.
El punt de partida legal de la relació entre riders i plataformes de repartiment, d’una banda, i treballadores de la neteja en domicilis i les plataformes per a les que treballen, de l’altra, és també diferent. En el cas dels riders, com ja sabem, la relació es va articular a partir de la figura de (fals) autònom. En el cas de les plataformes de neteja en domicilis, no existeix cap tipus de relació formal entre treballadores i plataforma, és a dir, es tracta de treball informal. Els motius que possibiliten el treball informal en aquest cas, sota una aparença de legalitat, troben explicació en l’existència del Sistema Especial per a Treballadors de la Llar, i són àmpliament descrits en l’informe sobre el treball en plataformes de neteja i cures que ha elaborat el Centre d’Estudis i Recerca Sindicals de CCOO de Catalunya.
En qualsevol cas, no es tracta d’establir una classificació de gravetat entre situacions que són igualment precàries i injustes. Els riders, amb la seva lluita organitzada, han tingut el dubtós honor de donar nom a un fenomen molt més gran i cada vegada més estès, que es fonamenta en la deconstrucció de les relacions laborals tradicionals i el traspàs dels riscos de l’activitat econòmica de l’empresari cap al treballador. Quan diem que les treballadores de les plataformes digitals de neteja en domicilis són les riders de la neteja, tots sabem a què ens estem referint. No podem oblidar però, que hi ha moltes maneres de ser rider.