Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!

Els treballadors i treballadores de Metro de Barcelona han convocat després d’una assemblea, dues jornades de vaga que es faran, si abans no hi ha una resposta satisfactòria de la direcció de l’empresa, els dies 8 i 29 d’abril vinent. La vaga ha estat aprovada per 270 vots a favor i cap en contra. Les aturades es faran seran de 4 hores en els tres torns de cada jornada, segons fonts del comitè d’empresa.
El motiu de la vaga és protestar com la forma com està gestionant la direcció de Metro l’aparició d’amiant en el material rodant i en les instal·lacions del transport metropolità.
A finals d’abril es tornarà a convocar una assemblea per decidir si la vaga s’expandeix a maig.
Els treballadors de Metro estan indignats amb l’actitud de la direcció de l’empresa. Quan es va trobar amiant es van iniciar revisions sanitàries al personal especialment de manteniment. Fins ara s’han fet més de 620 revisions. El resultat ha estat que almenys en 20 casos s’han detectat afectacions pleurals i pulmonars que, segons comunicats oficials no suposen perill per als treballadors, simplement han de sotmetre’s a vigilància mèdica constant.
Per contra, el comitè d’empresa creu que s’hauria de revisar la salut de tots els treballadors, perquè afirmen que hi ha amiant a diverses instal·lacions i no només en llocs com baixos dels trens, tal com s’ha constatat amb troballes en passadissos i en algunes estacions.
Els operaris van denunciar en una concorreguda roda de premsa que els familiars d’un treballador jubilat van fer-li fer una biòpsia i que d’ella es va desprendre que tenia filaments d’amiant en els pulmons. Igualment, en una altra roda de premsa es va presentar un treballador que durant molts anys havia realitzat tasques de manteniment de material rodant i al qual, segons es va dir, se li ha diagnosticat a l’hospital Can Ruti de Badalona, asbestosi, causada pel seu contacte amb amiant. En aquest cas l’empresa amb una revisió sanitària pròpia no va fer el mateix pronòstic, per la qual cosa també nega l’afectació d’aquest treballador.
En la roda de premsa, Òscar Sánchez, portaveu del comitè d’empresa de Metro de Barcelona, format per vuit sindicats, va ser dur denunciant que “l’empresa sabia des de 1987 que hi havia peces amb amiant. Però ha esperat a 2018 per reconèixer-ho i ara està fent un inventari que tardarà cinc anys a estar enllestit”.
Al seu torn, la companyia segueix amb el seu pla de renovació dels trens, i ha tirat endavant un pla per substituir 42 combois, molts dels quals tenien traces d’amiant en llocs com les pastilles de fre o en pintura impermeable, punts que no podien afectar els usuaris ni treballadors, segons ha dit repetides vegades. En el cas dels treballadors queda clar que no hi estan d’acord, i per això tornen a fer vaga per aquest motiu. El mes passat ja van fer aturades durant el Mobile World Congress. Els efectes d’aquesta vaga van quedar diluïts perquè Treball va aplicar uns alts serveis mínims, justificant-ho amb l’alta contaminació que afectava Barcelona.