La vaga d’Estampacions Sabadell (ESSA) ha entrat en un tour de force. L’empresa que produeix peces estratègiques per a diferents companyies automobilístiques està en vaga des de dijous passat quan es va iniciar una vaga indefinida.
Els treballadors van recórrer a l’aturada total després de diversos contactes infructuosos amb la societat. Però, el malestar bé de lluny. La companyia, que va ser comprada per Gestamp, va arribar a un ferm acord amb els treballadors a principis de la crisi. Els empleats acceptaven aplicar-se la contenció salarial a canvi de manteniment de l’ocupació. Aquesta part de l’acord s’ha complert. L’empresa es regeix actualment per les taules salarials que es van pactar l’any 2008, segons explica un membre del comitè d’empresa de CGT.
A ESSA treballen unes 360 persones actualment. Tot i els acords, l’empresa va anunciar fa poc quatre acomiadaments d’entrada i un pla de reducció de 65 llocs de treball més.
L’anunci, com que no han funcionat les negociacions per frenar-lo, va encetar les mobilitzacions. Un dels quatre primers acomiadaments s’ha fet enrere, però la resta segueix dempeus. Contra això, els treballadors han decretat vaga total i indefinida.
Els operaris estan molt dolguts perquè han realitzat lleialment un esforç per evitar acomiadament si ara veuen que no es compleix la part de l’empresa. A més, quan ha intentat minimitzar els efectes d’una retallada, demanant que es faci a partir de baixes voluntàries incentivades i prejubilacions han trobat les portes tancades. «Ens han dit que d’entrada plantegen 65 acomiadaments i que si després hi ha voluntaris que es restin de la quantitat fixada com a forçosa» explica el representant del comitè.
Les mobilitzacions a ESSA es van fent amb un lent crescendo. Així, s’ha tallat ordenadament la carretera AP7 a l’alçada de Mollet. El matí de dimecres s’han manifestat a les portes de Seat, on han estat animats per grups de treballadors de l’empresa automobilística. I dijous tenen previst presentar-se davant de Nissan, a la Zona Franca de Barcelona. El comitè té altres sorpreses en el seu desig de fer arribar a l’opinió pública la seva posició davant del que considera una actitud deslleial de la direcció d’ESSA.
Una de les tasques que realitza ESSA és fornir de peces claus de la carrosseria dels cotxes. A la fàbrica s’estampen aquests components considerats estratègics per a la producció d’automòbils. Segons els treballadors, en previsió de la vaga l’empresa havia avançat la producció de les esmentades peces, que se subministren des de magatzems exteriors. Però aquesta situació durarà mentre hi hagi estocs. Els treballadors ja avisen que s’estan subministrant als clients les peces afectades per òxid. La situació està, doncs, immersa en un tour de force que té com a taló de fons les grans empreses a les quals subministra ESSA. Aquestes companyies fan acords amb les subministradores per tota la vida de la peça. Però a canvi el compromís és lliurar el material de forma puntual sense que la planta de fabricació de cotxes hagi d’emmagatzemar-les. Però, si falla el subministre puntual, la represàlia econòmica pot ser molt dura. I en aquesta disputa està ESSA. A cara o creu!
1 comentari
Se debería denunciar a la empresa, al no incumplir su parte del acuerdo, que les repongan a los trabajadores los sueldos no ganados, con sus intereses de mora.