UGT convoca aturades a Renfe i Iberia per manca de personal i USO a Ryanair per «les pèssimes condicions laborals»
El Sindicat Ferroviari de la UGT de Catalunya ha anunciat cinc jornades de vaga a Catalunya al Grup Renfe que afectaran els trens d’alta velocitat, llarga distància, inclòs l’AVE, els dies 26 i 31 de juliol, i 1, 3 i 10 d’agost, segons ha informat el sindicat. L’organització denuncia «l’endèmica falta de personal a Catalunya, que a més d’afectar la qualitat del servei de manera habitual també ho pot fer de manera greu i directa la seguretat dels viatgers».
En cas d’accident o qualsevol altre incident, assenyala la UGT, «la falta de personal és més greu pels condicionants dels trajectes ferroviaris a Catalunya amb túnels que poden superar els 4.000 metres, trens que arriben als 400 metres de longitud i amb una ocupació de prop de 800 persones quan van en doble composició». En aquestes circumstàncies, assegura el sindicat, «no hi ha prou personal per garantir l’auxili o evacuació dels viatgers, ni l’acompanyament de menors, ni de les persones amb mobilitat reduïda.»
Incompliment d’acords a Ibèria
Els divendres i dissabte 27 i 28 de juliol i 3 i 4 d’agost hi haurà vaga dels treballadors d’Iberia al Hub de la companyia a l’aeroport de Barcelona. L’ha convocada UGT de Catalunya, sindicat majoritari al comitè d’empresa, que denuncia la sobrecàrrega de feina de la plantilla, formada per unes 2.000 persones, «i la manca de personal suficient per cobrir les necessitats reals i els incompliments sistemàtics amb els acords assolits amb la part social».
A Barcelona hi ha un dels Hubs més importants de l’IAG –el hòlding resultant de la fusió de les companyies Iberia i British Airways– a l’Estat espanyol. El sindicat critica «la manca de contractació estable, l’elevada xifra de plantilla eventual (que ja és del 40%), i l’ús indiscriminat de la figura de les hores peremptòries, és a dir, les hores extra d’obligat compliment».
Aquesta situació s’agreuja quan arriba l’estiu, pel creixement de les operacions de Vueling, filial d’Iberia. Això comporta, afegeix la UGT, molts problemes en l’operativa dels vols «on la plantilla està saturada per poder oferir el servei, cosa que repercuteix en les relacions laborals i en el tracte que reben els clients i els passatgers».
Els auxiliars de vol de Ryanair a quatre països es planten
A finals de juliol i principis d’agost, no només hauran de patir qui tingui vols contractats amb Iberia o Vueling, també ho hauran de fer els que els tenen amb Ryanair. Els tripulants de cabina i passatgers d’aquesta companyia aniran a la vaga els propers 25 i 26 de juliol. Ho van aprovar el 5 de juliol passat, a Brussel·les, els sindicats espanyols USO i Sitcpla, i l’SNVPAC (Portugal), UIL (Itàlia) i CNE (Bèlgica). USO Sector Aeri denuncia «les penoses condicions laborals que actualment suporten. Entre aquestes, que un 75% de la plantilla està contractada a través d’Empreses de treball temporal (ETT), subjecta a la legislació irlandesa, sense salari base i cobrant únicament per les hores de vol, la qual cosa provoca una tremenda inseguretat i inestabilitat laboral».
El sindicat explica que a Espanya, estan cridats a la vaga més de 1.800 auxiliars de vol. En el conjunt d’aquests quatre països en són més de 4.000. Actualment, l’aerolínia opera uns 2.000 vols diaris i en els aeroports espanyols compta amb tretze bases, situades a Santiago de Compostel·la, Madrid, Barcelona, Girona, València, Alacant, Màlaga, Sevilla, Palma de Mallorca, Eivissa, Lanzarote, Gran Canària i Tenerife. USO destaca que la Ryanair «en l’últim any, ha tingut uns beneficis de 1.450 milions d’euros a Espanya».