La tercera jornada de vaga a Metro de Barcelona s’ha saldat pel que fa al matí amb aglomeracions i regulació d’entrada a algunes estacions. En aquest cas dos efectes s’han sumat a la reducció del 40% dels trens que circulaven. La primera és una incidència generalitzada al servei de Rodalies i la segona el matí de pluja, que ha fet que el tràfic de superfície es congestionés i la tendència a l’ús del transport soterrat augmentés.
Tot i les aglomeracions, el resultat de la vaga ha estat una disminució del 21% dels usuaris respecte a un dia normal, segons ha informat Transports Metropolitans de Barcelona.
Durant el matí, des de les 6.00 hores, una avaria en el sistema de senyalització dels trams ferroviaris de Clot – Badalona i Clot – Sant Andreu Comtal ha provocat retards generalitzats en totes les línies de Rodalies de Catalunya, amb períodes d’espera que en alguns moments han arribat a superar els 30 minuts.
Per la seva banda, el comitè d’empresa, convocant de l’aturada, la segona aquesta setmana i la tercera en el mes de maig considera que, el seguiment del primer torn d’aturades parcials avui al Metro de Barcelona ha estat massiu. L’organisme representatiu dels treballadors denuncia que l’empresa torna a incomplir amb els serveis mínims dictats pel Departament de Treball i torna a mentir als membres del comitè de vaga en informar-los que els combois estaven circulant sense passatgers quan la informació és falsa, afirma UGT de Catalunya.
Aturades a la tarda
La vaga continuarà a la tarda amb aturades entre les 16.00 i les 20.00, i entre les 21.35 i les 23.35 hores, i els serveis mínims seran del 40% en les aturades que coincideixin amb hores punta i del 20% a la resta. La jornada es veu complicada per la pluja que cau a Barcelona.
Cal recordar que els treballadors de Metro han convocat aquesta darrera tongada de vagues per protestar pel que consideren una actuació incorrecta de l’empresa i per extensió de l’Ajuntament de Barcelona. Els acusen d’intentar minimitzar els efectes sobre la salut dels treballadors i potencialment la dels usuaris. En aquest sentit mantenen una llarga controvèrsia amb la direcció. No es posen d’acord amb la xifra de treballadors que haurien tingut lesions fruit de la seva exposició a l’amiant, tampoc coincideixen en els mecanismes per protegir els empleats, atès que s’ha trobat vestigis del material cancerigen en material rodant i també en algunes instal·lacions com estacions de Metro.
Cal recordar que la crisi de l’amiant ha afectat part de la direcció de TMB, Marc Grau, director de la xarxa de metro va ser destituït l’octubre passat per “motius organitzatius”, mentre que la responsable política de TMB, la regidora Mercedes Vidal ha anunciat que no seguirà, de fet no va en les llistes d’Ada Colau. Vidal ha estat el blanc de la indignació dels treballadors de Metro en els últims anys. Els operaris consideren que no ha estat receptiva a les queixes i que amb la seva posició ha forçat les diverses vagues que s’han realitzat.