La presència de les dones a les professions STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) és una qüestió d’igualtat, diversitat i bones pràctiques. Aquest, penso, és un debat que ja està (o hauria d’estar) superat. En canvi, el que encara trobo que s’ha d’explicar és la importància econòmica de comptar amb una plantilla diversa en gènere. Sí, les empreses amb dones directives són més rendibles.
Segons un estudi elaborat per la Barcelona School of Management – UPF (2022), “amb una sola dona en el consell d’administració es redueix el risc de fallida en un 20%”. Una notícia positiva que contrarresta amb el fet que la presència de talent femení en posicions de poder sigui escassa. Per què les dones només ocupen el 34% de les posicions en consells d’administració a Europa tot i ser el 60% de les graduades en Administració i Direcció d’Empreses (ADE)? Una realitat que jo m’he trobat en la meva vida, tant en les empreses com en les aules de les principals escoles de negocis.
Per què les dones només ocupen el 34% de les posicions en consells d’administració a Europa?
La resposta la trobarem en el sistema educatiu. Si una nena no té referents femenins en posicions de poder, per què voldria ser ella qui assumeixi aquestes responsabilitats? Si una nena no coneix cap científica d’èxit, per què voldria ella estudiar ciències? Si no n’ha vist cap dona destacada als llibres de text de l’escola, en qui s’hauria d’emmirallar? El pitjor de tot és que sí que hi ha dones liderant empreses, start-ups i organitzacions. També hi ha dones referents a sectors STEM i figures femenines històriques que van suposar un abans i un després en diferents branques. Existeixen, però no se’n parla, no s’expliquen, s’amaguen dels plans docents i, inevitablement, s’invisibilitzen. Per això soc coimpulsora, des del seu inici, de l’STEM Women Congress, que enguany celebrarà la seva cinquena edició. Una iniciativa que continuarà existint fins que assolim la capacitat de donar-li al talent femení la posició que mereix.
Amb la voluntat de trencar una llança en favor de la igualtat efectiva, l’any 2020 vaig fundar la primera escola de negocis creada per i per a dones; és a dir, dissenyada a partir del ritme i necessitats de la dona actual: treballadora a temps complet, sovint mare i amb ganes de continuar avançant professionalment (o no quedar-se enrere). Aula Magna Business School ofereix programes de formació amb l’objectiu d’impulsar el talent femení i reduir la bretxa de gènere en sectors tradicionalment masculinitzats.
A més, soc l’ambaixadora a Barcelona i Madrid del programa Women in Data Science (WiDs), nomenada per la Universitat de Stanford. Una oportunitat única per connectar sinergies femenines amb dones professionals procedents de diferents sectors, amb el denominador comú de les dades: la intel·ligència artificial (IA), la investigació, el sector farma, els videojocs i d’altres més tradicionals, com ara la banca i les assegurances. Des d’aquí em pregunto: per què no podem realitzar aquesta mena d’activitats a les escoles? Hem d’esperar a l’11 de febrer per reivindicar la importància del talent femení en qualsevol àmbit professional?
En un futur molt proper, les habilitats STEM seran essencials en tots els sectors
En un món cada cop més canviant i globalitzat, és essencial educar els nens i les nenes perquè estiguin preparats per al nou futur laboral. No només parlem d’habilitats tècniques i professionals, sinó també d’altres (anomenades soft skills) com l’autocrítica, la resiliència, la capacitat de treballar en equip o la creativitat. Si no fem aquest canvi, el sistema educatiu actual quedarà obsolet i, amb ell, s’amagarà també el talent dels i les més petites.
Alhora, és important que aquesta transformació del sistema educatiu connecti amb les demandes actuals del mercat laboral. La realitat és que, en un futur molt proper, les habilitats STEM seran essencials en tots els sectors. No tenir coneixement en tecnologia, digitalització i automatització és quedar-se al marge del mercat laboral actual. Dit amb altres paraules, no educar les nenes i joves en habilitats STEM és posar un entrebanc a l’enlairament del seu talent. Encara hi som a temps. Jo, almenys, sí que em sento amb la responsabilitat d’aconseguir que les noves generacions no creixin esbiaixades. Perquè l’11 de febrer, a més, celebro que em vaig convertir en mare.