Diàleg de sords en el conflicte de Nissan. La primera reunió de conciliació motivada per la vaga indefinida convocada pels treballadors ha acabat sense cap avanç. La representació de la companyia no ha contestat la gran pregunta que es fan els treballadors sobre la continuïtat de la producció industrial a Catalunya i Espanya. Per la seva banda, el comitè d’empresa manté la seva posició en el sentit que Nissan té futur i, tot i la falta d’acostament de posicions, seguirà seient en qualsevol taula a la que sigui convocat, segons han manifestat a preguntes de Diari del Treball.
A la reunió de dimecres, 20 de maig han participat representants dels treballadors dels cinc centres de Nissan a Barcelona; l’Administració, el Departament de Treball, i la direcció del grup industrial.
La primera reacció dels treballadors en veure la taula de diàleg ha estat negativa, ja que la direcció de Nissan, després de 17 dies de vaga indefinida no s’ha presentat amb els seus màxims directius a Espanya. Ni hi han estat ni Gemma Nestral ni Genís Alonso. Aquesta absència ha estat qualificada per un dirigent sindical com de «falta de respecte».
Una cosa que ha canviat des de la darrera reunió mantinguda entre direcció i els comitès d’empresa de Nissan ha estat un increment de l’exigència dels treballadors. No els val un compromís de manteniment de l’ocupació durant 12 mesos. Volen tenir una certesa consistent en què la direcció de la multinacional aposta de veritat per les instal·lacions del grup a Catalunya i a Espanya, de les quals depenen indirectament unes 25.000 famílies.
Motius de l’ERTO
El desencant dels treballadors s’ha produït també en veure el que, segons afirmen, ha estat la falta de cap proposta nova per part de la direcció. Segons fonts coneixedores de la trobada, els representants de l’empresa han referit qualsevol novetat a l’anunci del pla estratègic de Nissan, que es farà el 28 de maig vinent, cosa que els treballadors, han dit, ja sabien per la premsa.
Les discrepàncies entre la part social i l’empresarial es produeixen també en l’anàlisi dels fets. Així, l’empresa ha justificat que hagi enviat els treballadors de la factoria de Zona Franca a un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), com un mecanisme per garantir-los la seguretat davant l’epidèmia del Covid-19. Això ha molestat especialment als treballadors que tenen clar que l’aplicació de l’ERTO té a veure amb la vaga que mantenen des de fa 17 dies i que per manca de components ha impedit que Nissan acomplís algunes comandes de darrera hora.