Les empreses de repartiment que usen les plataformes digitals com a eina principal (Deliveroo i Glovo) tenen a Catalunya unes 3.000 persones al seu servei. Com aquestes treballadores i treballadors no tenen un salari fixat i es paguen elles mateixes la Seguretat Social, els costos per a les companyies cauen de manera important. En salaris les pèrdues sumen 25,8 milions, mentre que la menor recaptació per a la Seguretat Social arriba a 13,7 milions, en total 40 milions, segons han explicat el secretari de Política Sindical de la UGT estatal, Gonzalo del Pino i Luís Pérez director del Servei d’Estudis confederal de la UGT.
En roda de premsa, José Antonio Paradas, secretari de polítiques sectorials de la UGT de Catalunya, ha explicat que l’estudi realitzat pel sindicat ha comptat per una banda quins serien els salaris que s’haurien de pagar als poc més de 3.000 repartidors si estiguessin integrats en el conveni interprovincial d’hostaleria i Turisme de Catalunya. El salari brut seria, segons va indicar, de 19.294,22 euros per treballador, amb un total de 58,6 milions. Aquí es pot consultar l’informe complet.
Per contra, segons l’enquesta feta per UGT, el salari mitjà que cobren els denominats Riders suma 10.800 euros a l’any. Però aquests diners són bruts, perquè d’ells s’han de pagar l’assegurança d’autònoms, que va a compte seu.
La diferència entre el que haurien de pagar i el que paguen és de gairebé 8.500 euros per persona, cosa que representa un estalvi per a les dues multinacionals objecte de l’estudi del 55% o dit en xifres totals les plataformes digitals de repartiment s’estalvien de pagar només en salaris a Catalunya 25,5 milions d’euros.
I la Seguretat Social?
L’estudi fet per la UGT ha topat amb el problema de saber quan s’estalvien de pagar les plataformes perquè no tenen assegurats els seus repartidors, cosa que es pot traduir en beneficis per al capital. Un element amb què tant Pino com Pérez han partit de la premissa que inicialment els repartidors s’acullen a la tarifa plana que permet que els autònoms quan comencen a treballar només paguin el primer any 60 euros mensuals. Després aquesta quantitat va augmentant de manera creixent. Cal tenir en compte que la cotització base mínima dels autònoms suma 283 euros al mes.
Com a hipòtesi de treball s’ha considerat que el 20% dels repartidors s’acolliria a la tarifa plana, ja que de les enquestes es dedueix que el 80% dels riders fa més d’un any que fan la feina per a les esmentades plataformes digitals. A Catalunya això suposaria que les cotitzacions dels autònoms sumarien 8,7 milions, comptats en la proporció 20% de tarifa plana i la resta a preus creixents. La xifra canvia si s’eleva la part de la tarifa plana al 50%, cosa que sumaria 6,27 milions, i, si es comptés que la tarifa plana afectés el 80% del col·lectiu l’aportació, sempre a càrrec dels treballadors seria de 3,8 milions d’euros.
Per contra, UGT ha calculat que tenint en compte la remuneració ponderada dels convenis, les cotitzacions al règim general de la Seguretat Social que s’haurien de pagar a Catalunya sumarien 22 milions, dels quals 13,7 correspondrien a l’aportació de les empreses i 8,3 als treballadors.
Els sindicalistes de la UGT fan altres comptes, el fet d’estar donats d’alta a la Seguretat Social en el règim general dóna drets als treballadors en el que es considera salari diferit, és a dir, vacances pagades, jubilació i indemnització en cas d’accidents o malalties professionals.
A més s’ha de comptar que els riders molts cops han de pagar de la seva butxaca despeses essencials per fer la seva feina, com és el telèfon mòbil o el manteniment de les bicicletes amb les quals fan el repartiment. Això sumaria una despesa de 450 euros al mes de mitjana, segons l’estudi estatal.
A més de l’estudi, UGT ha posat en marxa una web: Tu respuesta sindical que serveix per què els treballadors d’aquest sector s’informin dels seus drets i entrin en contacte amb el sindicat. Això permetrà, han afirmat Pino i Pérez, que l’organització obrera creï en una de les dues grans empreses una secció sindical d’àmbit estatal.
Com a conclusió, Luis Pérez, ha lamentat que en aquest model de treball hi ha “dos grans perdedors”. Per una banda, el rider, que ha de fer la seva feina sota un règim d’autònoms; ha de fer front a les despeses de manteniment de la seva bici o moto i en alguns casos ha comprat amb un crèdit que els ha fet l’empresa; i no té dret a descans i vacances. Per l’altra, ha citat la Seguretat Social, ja que calcula que deixa d’ingressar a Espanya 50 milions d’euros “en un moment que estem discutint com finançarem les pensions”.