Els estibadors dels ports preparen una mobilització que podria confluir en una vaga a final de febrer a tot l’àmbit estatal. L’acció es faria contra la pretensió de l’administració de l’estat de trencar l’actual organització que té aquest col·lectiu.
El calendari definitiu de l’acció per a la qual es parla de dates com els dies 20, 22 i 24 de febrer, s’està negociant entre l’organització majoritària al sector de l’estiba i els altres sindicats amb presència en aquest col·lectiu laboral (CCOO, CIG i CGT). Fonts laborals han indicat que el preavís de la vaga ja s’ha redactat i que es podria registrar durant les pròximes hores.
Inicialment, els sindicats preveuen cridar a para als estibadors les hores senars del període comprès entre les 8.00 hores del 20 de febrer i la mateixa hora del dia 21, i de les mateixes franges horàries dels dies 22 i 23 de febrer i 24 i 25 d’aquest mes.
Amb la convocatòria, aquest col·lectiu de treballadors de la xarxa de 46 ports espanyols pretén manifestar el seu rebuig a la reforma del sector plantejada per Foment, atès que, en la seva opinió, constitueix un “acomiadament generalitzat” i una via de “precarietat i desregulació laboral”. Així mateix, reivindiquen que es reprengui la negociació sobre la modificació del sector.
En virtut de la seva proposta, s’alliberaria la contractació d’estibadors, un col·lectiu format per uns 6.150 treballadors, actualment concentrat en les denominades societats de gestió de treballadors portuaris (SAGEP). El Ministeri preveu articular un termini de tres anys perquè de mica en mica desapareguin aquestes societats i les empreses estibadores puguin contractar lliurement als seus treballadors.
Segons Ernesto Gómez de la Hera, responsable de l’àmbit de ports de CCOO, el preavís de la vaga es podria presentar aquest dimarts. Això es faria així perquè els treballadors d’aquest àmbit es temen que el Govern central duria aquest divendres la reforma de la llei que liberalitzaria el treball de l’estiba.
Segons fonts laborals, el sector de l’estiba té com a característica diferencial que per operar en aquest àmbit s’ha d’estar inscrit en un registre que emana de l’article 137 de l’Organització Internacional del Treball (OIT).
El treball en els ports és molt especialitzat. Si fa dècades ser estibador implicava la imatge de persones descarregant saques a l’esquena, ara el treball de l’estiba el fan persones amb uns nivells tècnics molt elevats. Les grues, que són una de les eines principals, valen desenes de milions i en opinió de les empreses, no es poden deixar en mans de qualsevol.
A més el treball de càrrega i descàrrega de vaixells fa que les necessitats siguin molt flexibles. Un dia es pot necessitar 90 persones i l’endemà 10. Per aconseguir aquesta ductilitat hi ha les SAGEP, que són unes empreses que funcionen com a ETT i que són propietat del conjunt de companyies que tenen llicència per operar als ports.