Els treballadors que formen part del grup d’empreses que gestiona el servei del bicing a Barcelona faran concentracions diàries a la plaça de Sant Jaume durant la vaga indefinida que han convocat a partir del 8 d’octubre. Aquest pot ser el primer gran conflicte que afecti el transport públic des de la renovació del govern municipal.
La vaga l’han convocat els sindicats CGT i Cobas, que tenen tota la representació del comitè de la Unió Temporal d’Empreses (UTE) Pedalem Barcelona. Aquesta agrupació està formada per Cespa, filial de Ferrovial, i la societat canadenca PBSC. La concessió de la gestió del sistema de transport ciclista de Barcelona es va fer per deu anys. En aquest període l’ajuntament de la ciutat aporta 15 milions cada exercici: 150 milions en total, segons explica CGT. La plantilla de Pedalem Barcelona està formada per 150 treballadores i treballadors.
Els representants dels treballadors expliquen que durant els nou mesos transcorreguts després del canvi de la concessió, han fet arribar a la direcció de l’empresa les reclamacions laborals que consideren indispensables sense obtenir cap resposta efectiva.
Les reivindicacions laborals són de tipus salarial, moltes categories cobren entorn dels mil euros. També reclamen unes condicions socials “dignes” que hauria de recollir un únic conveni. Actualment les relacions laborals es regeixen per dos convenis. Un altre assumpte és aconseguir que l’empresa complementi fins al 100% del salari els casos les baixes per accident laboral, hospitalitzacions i per intervencions quirúrgiques. A més, plantegen que els treballadors amb més de sis mesos a l’empresa passin a ser fixos. També volen un augment en els plusos de nocturnitat i caps de setmana i compliment de la Llei de prevenció i organització del treball que respecti el codi de circulació.
La Generalitat intenta fer de mitjancera per evitar que Barcelona es vegi sacsejada de nou per un conflicte com el que va afectar la ciutat de manera important fa dos anys.