La sinistralitat laboral alarma els sindicats catalans. En els quatre primers mesos de 2019 s’han produït 29 accidents mortals dels quals 9 han succeït mentre els treballadors es desplaçaven a la feina. Si es compara aquesta darrera dada es veu que l’any 2018 es van produir en els primers quatre mesos 6 accidents mortals, cosa que mostra un increment del 150%.
El secretari general de CCOO, Javier Pacheco, es va referir a la sinistralitat laboral amb resultat de mort en la roda de premsa de dimarts passat en la qual es va referir a la posició del sindicat respecte de l’actualitat política a Catalunya i a Espanya.
El líder de CCOO es va referir als darrers accidents laborals amb resultat de mort que s’han produït a Catalunya, parlant de “setmana tràgica” pel que es refereix als accidents laborals. Va parlar del que va afectar un treballador en una empresa del sector petroquímic a la Pobla de Mafumet. També es va referir a un repartidor de Glovo mort mentre distribuïa productes d’aquesta multinacional. Un altre cas va ser el d’un operari de d’Agroalimentària de Guissona, que va patir un accident de tràfic, o el de Seat mort en un altre accident de tràfic.
Cal recordar que durant tot l’any 2018 es van produir a Catalunya un total de 82 accidents mortals, dels quals 22 van ser ‘in itínere’.
Les dones treballadores, les més afectades
El secretari general del sindicat va relacionar l’alt nivell dels accidents laborals mortals que es produeixen durant l’anada o la tornada a la feina amb l’increment de trasllats que es produeix per l’expulsió que, a causa del desmesurat augment dels preus de l’habitatge i el lloguer a Barcelona’ obliga molts treballadors guanyar-se la vida a la capital però a desplaçar-se habitualment amb mitjans propis fins a les diferents corones metropolitanes en les quals l’habitatge és més assequible. Per aquest motiu Pacheco considera imprescindible potenciar el transport públic de qualitat, que eviti els trasllats individuals.
Des de CCOO s’ha analitzat amb detall qui són les víctimes dels accidents ‘in itinere’ . Un primer resultat és que el 55% dels accidents que es produeixen durant els desplaçaments afecten les dones. Això passa per la presència més gran de la dona en la contractació involuntària a temps parcial i amb el nombre més elevat de desplaçaments que realitzen per a tenir cura de la família i de la llar. També és destacable el creixement exponencial de la proporció de persones treballadores accidentades temporals respecte a les indefinides.