El sector aeri es troba en conflicte després del concurs que ha fet Aena per repartir les llicències de ‘handling’, és a dir, el servei de terra de les aerolínies i Iberia l’ha perdut en vuit grans aeroports, un d’ells el de Barcelona. L’aerolínia ja ha presentat un recurs al Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACR) al concurs que va celebrar Aena el passat 26 de setembre.
Des d’Iberia, que fins ara era líder en serveis d’handling a Espanya, denuncien irregularitats en el concurs i opacitat “per negar l’accés a informació suficient per a conèixer la motivació de les puntuacions”. Des de l’aerolínia, demanen la suspensió de les adjudicacions fins que es resolgui la reclamació feta al TACR, ja que el contrari “suposaria perjudicis irreparables per al servei públic, per als treballadors afectats i per a Iberia”. L’empresa té ara afectacions en 3.000 dels 8.000 treballadors que té a tot el país.
La solució que suggereix l’aerolínia passa per la repetició del concurs acompanyada d’un informe tècnic que justifiqui l’assignació. Des d’Aena apel·len a la responsabilitat d’Iberia amb els treballadors i passatgers i demanen “que es pronunciï sobre realitzar autohandling a Iberia i a la resta de companyies del grup IAG (del que forma part)”. En cas que es negui demanen que col·labori amb la transició de llicències en els aeroports on no ha estat adjudicatària. Des de l’empresa de gestió aeroportuària recorden que el concurs és una funció pública que emana d’una directiva europea i d’un Reial decret amb criteris d’assignació objectius, transparents i no discriminatoris consultats prèviament amb les aerolínies i els sindicats.
Mobilitzacions dels treballadors
Els resultats del concurs han creat enrenou i Aena per calmar els ànims ja s’ha posat en contacte amb les noves empreses que han rebut la llicència per recordar que la subrogació dels treballadors és obligatòria tal com estableix el conveni sectorial i per tant, la plantilla mantindrà els llocs de treball. Tanmateix, Iberia pot optar per l’autohandling i donar servei de terra als vols propis i de tot el grup IAG, tot i que encara no ha fet públic si ho farà. Fonts sindicals, però, apunten que serviria per mantenir a 2.000 treballadors, però n’hi ha 3.000 afectats per la pèrdua de permisos. CCOO i UGT han demanat que Iberia opti per la via de l’autohandling i ahir es van mobilitzar a l’aeroport del Prat. En cas contrari, afirmen que les condicions econòmiques es mantindran però les socials no i denuncien que les últimes condicions també empitjoraran perquè Iberia perdrà representativitat empresarial. USO també ha convocat mobilitzacions a la seu de l’aerolínia a Madrid el proper 26 d’octubre.