Els sindicats CCOO i UGT veuen amb preocupació la metodologia que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) està seguint a l’hora de licitar la gestió a empreses privades del servei de Transport Públic Urbà. Davant el que consideren que són licitacions en forma de subhasta i amb les consegüents conseqüències que això té per als treballadors, tots dos sindicats han convocat aquest 15 de març una concentració a les 10 hores davant la seu de l’AMB en defensa dels drets de les persones treballadores i dels usuaris del transport públic urbà. Expliquen que veuen amb “gran inquietud la forma en la qual es desenvolupen els plecs”, ja que les condicions laborals de fins a 4000 treballadors depenen del resultat d’aquests.
Segons els sindicats, els últims concursos adjudicats estan suposant grans tensions entre els operadors beneficiats pels concursos i les persones treballadores perquè l’AMB només ha tingut en compte el tema econòmic i han deixat, en segon lloc, les condicions de les persones treballadores i l’oferta del servei en si mateixa, el que seria la plica tècnica de la licitació.
Manuel Campaña Rama, vocal al sector carretera de la FSC CCOO de Catalunya, explica que cada cop més les empreses que concursen ho fan a la baixa i això, com a risc, porta al fet que no es cobreixin les garanties perquè el personal que està treballant continués en les mateixes condicions de treball que té ara. Tot concurs té la part econòmica i la part tècnica i el que denuncien des del sindicat és que la primera estigui guanyant pes. En aquest sentit, Armando Postigo, també de CCOO, comenta que aquests tipus de plecs tenien en compte els diners en un 60 o 70%: “qui oferia menys diners, guanyava aquesta part, i la resta eren les condicions”, diu. És a dir, “que s’hagi prestat bé el servei, que els autobusos funcionin en condicions, que la línia sigui com hagi de ser…” Amb tot, denuncien que ara tota aquesta part, on també s’inclouen les condicions del treballador i el seu salari, “s’hagi oblidat”, ja que “ara el 90% de l’interès d’aquests plecs es basa en els diners”.
El problema que hi ha aquí, expliquen des dels sindicats, és que segons conveni quan els treballadors passen d’una empresa concessionària a una altra, la subrogació a l’altra empresa s’ha de fer amb les mateixes condicions que aquests tenien. El problema, per Campaña, és que les empreses li donen molta més importància a la part econòmica i és on incideixen, però en fer aquest esforç, en combinar-ho amb la part tècnica, que és la que parla de la qualitat del servei, “s’adonen que han baixat tant que després tindran problemes per mantenir les condicions laborals dels treballadors”. I és que com també diu Postigo, “si l’autobús i el gasoil valen el mateix, l’únic lloc d’on es pot retallar és del salari del treballador i això retalla condicions, però també empitjora els serveis… A més de cobrar menys i que facin serveis més ajustats, els autobusos fan llàstima i estan en pèssimes condicions”.
La concentració a les portes de la seu de l’AMB vol posar aquesta problemàtica sobre la taula i servir per fixar una sèrie de reunions que acabin trobant la solució a aquest problema que, segons els treballadors, els hi dona inestabilitat i pèrdua de condicions, garanties i de servei.
En resum, des de CCOO de Catalunya i UGT volen exigir a l’òrgan de contractació que els plecs siguin més explícits pel que fa a la protecció dels drets de les persones treballadores subrogades. També demanen que vetllin pel compliment de les mateixes i intercedir i exigir la seva aplicació en cas d’incompliment.
Un segon punt que inclouen entre les demandes és que les ofertes econòmiques anormalment baixes siguin exhaustivament revisades per l’òrgan de contractació i que qualsevol desviació econòmica que, de manera directa o indirecta, doni com a resultat una alteració de les condicions sociolaborals i econòmiques dels treballadors i treballadores o pèrdua de llocs de treball, sigui objecte de revisió i anàlisi més detallada.
Finalment, apunten que la llei de Contractes del Sector Públic, “perd coherència quan anteposa xifres o percentatges que resultin de l’aplicació de fórmules o algorismes a la memòria tècnica”. Afegeixen que “no han de prevaler d’una manera tan desproporcionada els criteris econòmics sobre els tècnics, quan d’aquests es deriven directament la prestació d’un servei essencial a la ciutadania”.