Després de més de dos mesos des de l’inici del confinament i de l’aplicació d’Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO), CCOO de Catalunya xifra en 15.000 les treballadores i els treballadors que encara, per un motiu o altre, no han cobrat res dels Serveix Públics d’Ocupació (SEPE).
El sindicat té una relació de 230 empreses, entre les quals hi ha societats com EUREST, Vuitton o Roca que «tenen encara avui plantilles que majoritàriament no han cobrat o han cobrat parcialment i en alguns casos des del març».
Segons CCOO, els problemes existents (70% dels casos) tenen a veure amb errades vinculades amb les dades facilitades per les empreses, però també amb el col·lapse en l’atenció personalitzada i en el seguiment de les reclamacions. No obstant això, el sindicat reconeix l’esforç realitzat pel SEPE, que en els últims dies ha incorporat, només a Catalunya, uns 80 professionals per agilitar les tramitacions. En tot cas, CCOO reconeix la dedicació i esforç de la plantilla del SEPE en el seu conjunt.
El sindicat aprofita per reclamar u na més gran coordinació entre els serveis públics d’ocupació, donada la situació que comporta extrema vulnerabilitat i insolvència per a massa llars treballadores que no demanen un ajut, sinó una prestació per la qual han cotitzat i que els correspon.
Per tant, CCOO ha plantejat punts per agilitar la situació actual.
En primer lloc reclama que s’atenguin les reclamacions i es resolguin per reconèixer el dret i facilitar el cobrament de la prestació el més aviat possible.
En el segon lloc, que en el cas de reclamacions col·lectives com les que facilita CCOO de Catalunya, es contactin les empreses per solucionar amb diligència els errors existents.
Que es recuperi l’atenció telefònica, perquè hi ha molta gent que no pot utilitzar mitjans telemàtics i la bretxa digital no pot comportar una minva en l’exercici dels drets.
Que es contempli la possibilitat de donar prioritat a les bases reguladores baixes i dada de presentació de la reclamació per anticipar situacions d’insolvència.