Comissions Obreres de Catalunya insta a un pacte que propicií una transició justa en el sector de l’automòbil al país. Aquesta és una de les conclusions de la jornada CCOO auto sostenible organitzada pel sindicat. També es planteja que les reconversions que s’hagin de produir per l’adaptació de l’era dels combustibles fòssils a la del cotxe elèctric es facin a partir de la negociació de plans sectorials i amb un full de ruta clar i consensuat entre empreses, sindicats i administracions, que contempli mesures urgents.
L’organització obrera és conscient del gran canvi que s’acosta en la indústria automobilística i estudia de manera col·lectiva mecanismes per entomar la nova situació, de manera que els seus efectes sobre l’ocupació i la qualitat de la feina siguin assumibles per la classe treballadora. El document base del debat duu el títol: Metamorfosi i renaixement del sector de l’automoció a Catalunya, i ha estat elaborat per la secretaria de política sectorial i sostenibilitat de CCOO i també per la Federació d’Indústria de CCOO a Catalunya.
La jornada ha comptat com un dels actes més destacats, una taula rodona on ha participat Mario Armero, vicepresident de la patronal automobilística ANFAC , hi ha participat la consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Àngels Chacón; el director general d’Indústria i de la Petita i Mitjana Empresa del Ministeri d’Indústria, Gal Gutiérrez; el president del Ciac, Josep Maria Vall, i el secretari general de CCOO d’Indústria, Agustín Martín.
Segons l’informe, elaborat pel sindicat aquest any, el sector de l’automoció comptava a Catalunya amb 40.268,1 persones ocupades de mitjana anual al règim general i d’autònoms de la Seguretat Social. Actualment aquest àmbit té un alt nivell de tecnificació: amb prop de 1.000 robots per cada 10.000 treballadors i treballadores.
Tres sectors clau
El treball constata que els nous tipus d’automòbils, especialment els elèctrics, suposen un canvi radical en la cadena de valor respecte als vehicles de combustió. El valor afegit es distribuirà en el futur en un 40% en bateries, un altre 40% en connectivitat i electrònica i un 20% en muntatge i components mecànics.
El càlcul del sindicat és que el progressiu abaratiment dels costos en les bateries farà que el 2025 el preu del cotxe de combustió i el de l’elèctric sigui semblant. El 2030 es considera que l’electrificació serà la tecnologia dominant.
Davant d’aquesta situació com es posiciona Catalunya? Els dirigents de CCOO distingeixen entre les grans empreses fabricants, Seat i Nissan, i el sector de peces i components. No obstant això, en el cas de Seat es valora positivament la solidesa de la seva producció i projecte comercial. Però s’alerta del fet que el grup Volkswagen es reserva la totalitat de les inversions en el sector elèctric per a les plantes de producció que està remodelant al nord d’Alemanya. De manera que “el primer cotxe elèctric de Seat es farà íntegrament a Alemanya”, apunten.
En el cas de Nissan, es constata amb preocupació la pèrdua de producció i ocupació de la planta de Barcelona i de la repercussió que això tindria en tot el sector. També preocupa que el futur de la fàbrica depèn de la decisió que s’adopti al Japó En aquest sentit hi ha dos aspectes clau. Un que a Nissan Barcelona, les cadenes de muntatge ja fa temps que produeixen models elèctrics i l’altra la situació estratègica de la planta, molt a prop del port.
Plataforma elèctrica a Catalunya
Una de les alternatives esbossades en l’estudi i que es va debatre a la jornada és la necessitat de posar en marxa a Catalunya una plataforma elèctrica. Una altra seria desenvolupar tecnologia per la producció de bateries al país. Això permetria no dependre del quasi monopoli que actualment ostenten les empreses asiàtiques del sector.
Pel que fa a l’altre 40% de la cadena de valor dels nous automòbils, el que correspon a la connectivitat i l’electrònica, Catalunya i més específicament Barcelona estarien en una bona posició per crear un hub tecnològic que aportés solucions en aquest àmbit, atesa l’expertesa existent i l’aposta per la recerca i el desenvolupament feta en aquests camps.
La tercera pota del sector, la corresponent a peces i components, té, a judici de CCOO, una resposta ambivalent. Les grans empreses del sector com Ficosa, Gescamp, Lear o Denso, ja fa temps que treballen en àmbits amb clar futur, com la sensòrica, els circuits integrats, el cablejat i representen el paradigma de la indústria 4.0 en el sector de components. Ara bé, les petites i mitjanes empreses haurien de fer les inversions que requereix la fabricació avançada, la robotització i la intel·ligència artificial per adaptar-se a la nova realitat del vehicle elèctric.
CCOO reclama, en el seu document base, instar les administracions que optin decididament per la nova indústria. Les mesures anirien des de propiciar aliances amb algun gran productor xinès o coreà fins a elaborar un mapa de riscos i amenaces que permeti conèixer com es produirà la transformació tecnològica que bé i elaborar estratègies de transició justa.
Escola Simón Rosado
En l’àmbit tecnològic Barcelona i Catalunya té bones cartes: La formació universitària i tècnica, l’existència d’instal·lacions modèliques com Idiada, i que hi ha un pacte tancat per impulsar l’escola de l’automoció, que hauria de proporcionar personal altament format per a la nova situació.
Durant el tancament de la jonnada, el secretari general de CCOO, Javier Pacheco, ha proposat que l’escola de formació professional especialitzada en automoció dugui el nom de qui havia estat dirigent destacat del sindicat, Simón Rosado. A més, ha reivindicat un pacte català la societat del coneixement.
En la jornada s’ha parlat també de les perspectives que el canvi tecnològic dibuixen en l’ocupació. Es reconeix que hi haurà una pèrdua de llocs de treball vinculats especialment a la manufactura i a feines amb poca qualificació. Però també que augmentarà la necessitat de treballadors i treballadores qualificats a àrees relacionades amb l’electrònica, la intel·ligència artificial i les enginyeries en general.
Propostes sindicals
- Reforçar els recursos de l’Observatori de la Indústria i les competències de la Mesa del Sector de l’Automoció
- Elaborar un mapa de llocs de treball afectats per la transformació del sector.
- Elaborar un pla de formació integral de formació professional, de grau, universitari i de formació continua, adaptat a les noves necessitats del sector:
Digitalització
Conducció assistida
Electrificació
Connectivitat
Interfície
Robòtica
Intel·ligència artificial
Indústria 4.0
- Elaborar un mapa d’empreses de components i un pla d’inversions publicoprivades per a la seva adaptació als components electrònics i de connectivitat.
- Elaborar un mapa del sector postvenda i de reparació de vehicles i un pla d’actuació de transició justa.
- Establir aliances empresarials per produir bateries i els seus components.
- Definir, mitjançant un pla de transició cap a l’economia circular, els canvis normatius necessaris per impulsar la indústria sostenible de l’automòbil, tant de caràcter local com nacional.
- Fer inversions públiques en infraestructures de recàrrega per al vehicle elèctric.
- Establir un pacte social per a la transició justa garantint l’ocupabilitat efectiva dels treballadors i treballadores del sector.