Des de CCOO Lleida valoren molt positivament l’establiment de 12 circulacions per sentit a la línia de Lleida-Manresa, però exigeixen al Govern de la Generalitat de Catalunya que durant el període transitori fins a l’efectiva posada en servei prevista per a l’any 2024 determini que sigui Renfe qui realitzi la prestació de les 12 circulacions. Ho suggereixen perquè “podria demorar-se en el temps o no arribar a executar-se, com ha passat amb infinitat de projectes ferroviaris”.
El president de Renfe, Isaías Táboas, en declaracions públiques va manifestar que: “es podria posar en marxa el servei de Rodalies de Lleida proposat en un parell de mesos si s’encarregués la prestació del servei a Renfe, amb un servei més barat, i no caldria que la generalitat s’esperés 4 anys ni invertís 50 milions d’euros en ferro”.
A l’actualitat Renfe ja disposa d’unitats de les sèries 463, 464 i 447 reformades, que són accessibles i resultarien adequades per a la prestació de servei a la línia, i a més compta amb professionals amb un alt grau d’experiència, de manera que es podrien posar en servei les 12 circulacions immediatament.
Cal recordar que l’any 2013 La Generalitat de Catalunya i Renfe van acordar la creació dels nuclis de rodalies de Lleida, Girona i Tarragona. A principis del 2014 es van posar en funcionament els nuclis de Girona i Tarragona, i la creació del nucli de Lleida va quedar postergada fins a l’actualitat.
Per tot això, des de CCOO traslladen que no entendrien que es demorés l’inici de les circulacions com a mínim fins a l’any 2024 i es tornés a condemnar el territori a comptar únicament amb els serveis insuficients que es presten en l’actualitat, i que no s’han incrementat des del segle passat.
Tot el que han exposat fins ara està reflectit en el projecte elaborat per CCOO “Rodalies de Lleida, un tren per a la classe treballadora”. Un projecte en el qual CCOO han establert amb fonaments tècnics propostes concretes en matèria d’horaris, nombre de serveis, tipus trens i actuacions específiques per a cadascuna de les quatre línies i coordinació d’horaris amb els trens d’alta velocitat, i que compondrien el nucli ferroviari de les Rodalies de Lleida.
Diuen haver elaborat aquest projecte “perquè cap població que compti amb infraestructura ferroviària en l’àrea d’influència de Lleida es quedi enrere pel que fa a la mobilitat per ferrocarril com a mitjà de transport vertebrador de territori, sostenible i segur, i en què Lleida continua estant notablement discriminada respecte de la resta de capitals de Catalunya”.
Aquest projecte ha estat aprovat per unanimitat a l’Ajuntament de Lleida i a la Diputació de Lleida, i l’han fet arribar i explicat a totes les institucions. Aquest mateix any l’han presentat al Parlament de Catalunya, i de la presentació se n’han derivat i aprovat sengles mocions, que insten la Generalitat a l’execució i posada en funcionament de les Rodalies de Lleida.
Per últim volen manifestar que des de CCOO continuaran treballant perquè l’àrea d’influència de Lleida tingui uns serveis ferroviaris dignes, en unes infraestructures que ja existeixen i que actualment estan infrautilitzades, i que atenguin les necessitats de mobilitat obligada de la població.