Els conductors d’autobús no aniran a la vaga el 5 de desembre, una de les tres jornades de protesta previstes per aquest mes. CCOO ha explicat que les mobilitzacions s’han reorganitzat per fer-les “més ajustades a la realitat”. Es mantenen les vagues convocades per als dies 9 i 23 de desembre, i s’ha anunciat que es faran de manera indefinida si no s’arriba a un acord amb la patronal per avançar la jubilació als 60 anys.
El conflicte ha perdut la unitat sindical. Inicialment, la vaga va ser convocada conjuntament per CCOO, UGT i CGT, però la UGT i l’SLT es van desmarcar després d’arribar a un acord amb la Confederació Espanyola de Transport d’Autobús. CCOO critica que l’acord no garanteix l’avançament de la jubilació i denuncia que tampoc s’han complert els acords del passat octubre, que incloïen demandes similars per al sector del transport de mercaderies.
El sindicat considera la vaga una eina clau per pressionar la patronal i ha demanat als ajuntaments i al Ministeri de Transports que intervinguin en la negociació per evitar que depengui exclusivament de les empreses.
Tercer mes de vagues
Les jornades del desembre s’afegeixen a les del 28 d’octubre i 28 i 29 de novembre, que van tenir un seguiment massiu, segons els sindicats. Afirmen que un 90% dels treballadors hi van participar, mentre que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va informar que els serveis mínims van ser del 40% i que a primera hora operaven un 65% dels vehicles.
Durant la primera jornada de vaga, unes 500 persones van participar en una manifestació que va recórrer el trajecte des de l’estació del Nord fins a la seu de Foment del Treball. Hi van participar conductors d’autobusos públics i privats de TMB, Monbus, Tugsal i Moventis.
El conflicte es remunta al 2021, quan es va presentar la primera petició a la Seguretat Social per establir una reducció complementària a la perillositat i penositat que ja s’aplica a maquinistes de tren o pilots d’avió, que poden avançar la jubilació sense penalitzacions en la pensió.