Els treballadors de la factoria Autoliv de Granollers inicien dimecres una tanda de vagues que es podria perllongar fins al 17 de desembre. La darrera reunió amb la direcció de l’empresa, celebrada dimarts passat no ha tingut cap resultat positiu, segons expliquen fonts del comitè d’empresa.
Els treballadors van a la vaga després que una sèrie d’acords que s’havien aconseguit i, segons expliquen han quedat sense efecte per decisió de l’empresa.
Entre els pactes que s’havien aconseguit hi havia prejubilacions per a les persones que tenien una edat propera al retir. També s’havien pactat mecanismes per a recuperar per als treballadors els dies del subsidi d’atur que s’havien consumit en els fins a 5 expedients de Regulació Temporal d’Ocupació que s’han aplicat a l’empresa amb acord sindical per intentar mantenir-la en marxa. Entre els acords que s’havien aconseguit hi havia, per exemple, la recol·locació de fins a 25 persones a la factoria que el grup té a València. Allà hi haurien anat, amb ajuts per al trasllat i per al lloguer, persones amb edats de més de 50 anys, a les quals el treball els últims anys de la seva carrera els hauria ajudat a jubilar-se sense perdre part del seu retir. Però la direcció d’Autoliv s’ha fet enrere dels compromisos inicial. I l’única proposta que ara té és el tancament amb una indemnització mínima, tal com la llei li permet, d’acord amb la reforma laboral elaborada pel PP i votada favorablement pe CiU.
Autoliv és una empresa història al Vallès Occidental. Conten els seus treballadors que hi va haver unas època que la planta era la que tenia més treballadors de la comarca: 1.273. Ara en queden 290. La factoria s’ha especialitzat a la fabricació de cinturons de seguretat per als automòbils i els seus ancoratges. Els clients eren, les fàbriques de cotxes catalanes. Poques persones de Granollers no tenen algun parent que hi hagi treballat.
La plantilla actual d’Autoliv està formada en un 70% per dones, amb un nivell de formació baix i amb edats en moltes ocasions ratllen o superen els 50 anys, cosa que fa difícil en l’actual conjuntura la seva recol·locació.
Els treballadors i treballadores d’Autoliv se senten abandonats per una empresa per a la que han treballat aconseguint sempre beneficis per a la seva unitat productiva. Ara veuen que sense cap lògica industrial el grup, format per capital suec i nord-americà, emigra cap a països de l’est en els quals els salaris molts cops no passen els 300 euros mensuals. Amb la nova estratègia el subministrament de plantes com Seat o Nissan es farà des de milers de quilòmetres de distància.