La patronal del sector del transport sanitari concertat i els sindicats majoritaris en aquest àmbit, CCOO, UGT i USOC, han arribat a un acord que permet recuperar el 3,5% del salari que va ser retallat el 2013. El transport sanitari concertat dóna feina a 5.000 treballadors i treballadores. Són el 80% del total, que suma 6.000 empleats, ja que un miler corresponen a l’àmbit public.
El pacte assolit suposa recuperar les condicions laborals que aquest col·lectiu tenia l’any 2012 i que econòmicament implica un augment de salari del 4,3% l’any 2018, com a elements més significatius. L’acord s’ha tancat amb la patronal, Associació Catalana d’Empresaris d’Ambulàncies (ACEA) i amb el Departament de Salut. Això suposa desconvocar la vaga que s’havia comunicat per a l’11 de setembre, segons afirma la UGT de Catalunya.
L’objectiu de la vaga era denunciar la precarietat i la discriminació laboral que pateixen els prop de 5.000 treballadors i treballadores del transport sanitari (urgent i no urgent) d’empreses privades, ja que tot i formar part del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), no formen part de la seva plantilla directa. Dels 6.000 professionals del transport sanitari que hi ha a Catalunya, més del 80% és personal subcontractat, en clara situació laboral discriminatòria respecte al 20% restant, els únics que són personal directe del SEM, diu el sindicat.
Entre els treballadors de transport sanitari públic i el concertat hi ha diferències, com els nivells de compliment de les mesures de prevenció i seguretat laboral, l’estat dels centres de treball i dels vehicles, la jornada laboral anual és més llarga i pitjor remunerada, etc. A més, aquests professionals arrosseguen una pèrdua de poder adquisitiu acumulada de més del 15%, mentre que la plantilla pròpia del SEM, a més de disposar d’un conveni amb millors condicions, han recuperat totes aquestes retallades, indica el comunicat.
De la negociació que ha durat gairebé dos dies, en surt un altre acord que implica el compromís de modificar la Instrucció 7/2017 (regulació normativa del sector, que ara mateix és molt laxa pel que fa al control de com les empreses fan els serveis de transport sanitari no urgent) i s’estableix el mecanisme d’actualització a través de les meses de seguiment qualitatiu del concurs del servei de transport sanitari urgent i no urgent.