Acord per sorpresa a Nissan. El comitè d’empresa i la direcció de la societat automobilística han arribat a un principi d’acord que desbloqueja la situació a les plantes catalanes de la multinacional. El pacte dóna llum verda a la sortida de 600 treballadors de la firma. Permet la inversió de 70 milions en una planta de pintura i al mateix temps desbloqueja la situació pel que fa a la signatura del conveni col·lectiu.
Segons ha transcendit, de les 600 sortides, 550 seran prejubilacions i les altres 50 baixes voluntàries. La multinacional pagarà l’equivalent al 85% del darrer salari real. Això suposa partir la diferència, perquè el comitè reclamava el 90%, xifra amb la qual s’havien prejubilat abans un grup d’operaris, i l’empresa només volia pagar un 80%.
En el cas dels treballadors que segueixin a les plantes de producció, l’acord implica que els pròxims tres anys el salari els pujarà un 3%.
A canvi del sacrifici assumit pels treballadors, l’empresa es compromet a construir la planta de pintura a Barcelona, cosa que permetrà que la marca compleixi els requisits mediambientals fixats per la Unió Europea. La inversió serà dels anunciats 70 milions, tot i que no s’ha comunicat el temps en què haurà d’estar llesta la nova instal·lació.
Amb la nova inversió, la planta de Barcelona, segons l’acord, tindrà una capacitat per a 160.000 unitats anuals, cosa que mostra una certa confiança a remuntar la caiguda de la producció dels últims anys. El 2018 les instal·lacions de la Zona Franca van acoblar 82.500 unitats, lluny de les 127.800 que van sortir de les instal·lacions en 2018, quan el futur de la fàbrica no estava en dubte.
L’escull principal per l’acord era la reclamació, per part dels sindicats, d’un compromís de futur per a les plantes de Barcelona. Els treballadors no es cansen de demanar que la multinacional atorgui a la capital catalana nous vehicles que implicarien l’aposta per la continuïtat. Aquest punt s’ha pogut superar a partir de la inclusió en l’acord d’una frase: “L’empresa es compromet a treballar per garantir el nivell d’ocupació existent un cop realitzat el redimensionament de la plantilla”.
Segons fonts laborals, la participació al final de les converses del responsable industrial de l’aliança Nissan-Renault, José Vicente de los Mozos, ha aplanat el camí. Finalment s’ha signat un acord que permet respirar a una fàbrica que, des que va arribar Nissan a Barcelona va 39 anys, ha acumulat situacions difícils.